Nieuw: GRP-Calculator versimpelt de dialoog tussen Impressions en GRP’s

Nieuw
FacebookTwitterLinkedIn

De totale waarde van een digitaal mediaplan wordt uitgedrukt in aantal Impressions. En daarnaast zijn er de mediaplannen waar GRP de maatstaf is. Maar hoe vertaal je die eenheden? Met de nieuwe GRP-Calculator kunnen mediaplanners in enkele clicks Impressions omrekenen naar GRP’s en omgekeerd.

Iedereen kan de eenvoudige calculator gebruiken om de brug te leggen tussen de digitale en ‘analoge’ mediaplannen. Je vindt de GRP-Calculator op MediaSpecs.be en je kan er meteen van start mee gaan.

Hugues Rey (CEO Havas Belgium, President UMA, President BMMA): “Deze tool is een handig instrument voor alle mediaspecialisten. Elke inspanning om het werk te vereenvoudigen moedig ik aan.”

Remi Boel (Marketing Intelligence Director bij Omnicom MediaGroup): “In een reclamemarkt waarin een deel van de specialisten redeneert en communiceert in GRP’s en een ander deel in impressions is het verhelderend voor alle partijen om een gebruiksvriendelijke “vertaler” bij de hand te hebben in MediaSpecs die beide currencies in perspectief zet.”

Bart De Pauw (Chief Business Intelligence Officer bij GroupM) vindt dit een goed initiatief: “Het is heel simpel en zal een handige hulp zijn voor heel wat mensen in onze mediasector. We zijn geëvolueerd van een generatie die alles zelf berekende en dus in de vingers had, naar een generatie die gegevens via tools opzoekt. Een gat in de markt voor MediaSpecs.”

Jeroen Coeymans (Business Intelligence Director bij Play Media) is duidelijk: “De GRP-Calculator ziet er goed uit en is zeer handig in zijn eenvoud. Met enkele kliks zet je GRP’s om in impressies en vice versa. Alle initiatieven die het leven makkelijker maken juich ik ten zeerste toe. Alweer een stap richting ideale wereld!

Bernard Scheray (Media, Research & Advertising Consultant  bij Amplifications): “Dit is een zeer interessante tool. Het werd tijd dat er eindelijk een bestaat die bovendien ook nog makkelijk toegankelijk is. Ik zal deze tool zeker gebruiken.”

Siska Truyman (Digital Media Consultant o.a. bij WE MEDIA en Mediabrands):

“Het is mooi om MediaSpecs elke dag te zien evolueren in een wereld waarin tools en technologie exponentieel toenemen, maar waar weinigen nog aandacht besteden aan de basisprincipes van mediaplanning.

Een TV-plan gaat vandaag onvermijdelijk gepaard met video op een brede waaier van digitale kanalen en oplossingen: long form, short form, skippable, unskippable, in artikels van nieuwssites, op websites van de TV-partners, op social media en YouTube, nieuwe partners verschijnen met de opkomst van connected TV, lokale broadcasters hebben steeds meer geavanceerde addressable TV-oplossingen, video in DOOH, enz.

Video op digitale kanalen wordt geëvalueerd op basis van impressies of views, een tv-advertentie op basis van GRP’s. Op dat vlak is er geen conformiteit tussen lineaire TV en digitale videomogelijkheden. De calculator is een handig hulpmiddel om impressies en/of views op een heel snelle manier om te rekenen naar GRP’s, wat een cross-mediale evaluatie toelaat. Fijn dat MediaSpecs zijn steentje bijdraagt en deze tool ook publiek toegankelijk maakt.”

De GRP-Calculator is een initiatief van MediaSpecs geconsulteerd door Wout Dockx.

Neem hier alvast een kijkje of ga meteen aan de slag met de GRP-Calculator op MediaSpecs.be.