NRC Media in de etalage

FacebookTwitterLinkedIn

Volgens Adformatie wil grootaandeelhouder Egeria af van NRC Media. Egeria kocht NRC Media in 2009 voor 70 miljoen euro van De Persgroep en verwierf uiteindelijk een belang van 91 procent. Egeria heeft als investeerder hoge winsten als doelstelling en eist een rendement van zo`n 20 procent per jaar. Sindsdien zou Egeria de bekende private equity truc toepassen: reorganiseren en omzet en marges oppompen. NRC Media wist overigens in 2012 een goede winst te behalen van 4,7 miljoen euro en kon zowel de opbrengsten uit de oplage als inkomsten uit advertenties verhogen.

 

Intussen werd bekend dat Egeria al een tijd gesprekken voert met diverse partijen. En er liggen enkele scenario`s op tafel.

 

Zo sprak Egeria met Telegraaf Media Groep (TMG), maar haakte af aangezien men bij NRC intern niet staat te popelen voor een huwelijk met TMG.

 

Een tweede partij is FD Mediagroep. Egeria-baas Peter Visser zei in 2010 op langere termijn te willen toewerken naar een combinatie met de FD Media Groep. In principe passen het FD en NRC prima bij elkaar en is er zeker synergie te behalen. Het zou niet onlogisch zijn om NRC Handelsblad en het matig draaiende nrc.next samen te voegen tot een ochtendkrant en in één pakket met FD te bezorgen.

 

Er wordt ook naar het buitenland gekeken en daar valt de naam van Corelio, dat in 2009 al belangstelling toonde toen De Persgroep NRC moest verkopen. Het zou zich graag op de Nederlandse markt willen begeven. Indirect is hier al een belang via Concentra dat een voorlopige overeenkomst heeft met Mecom om de dagbladen De Limburger en het Limburgs Dagblad over te nemen.

 

Adformatie vermeldt dat de overname een bedrag van 40 à 50 miljoen moet opleveren.

 

NRC Handelsblad, nrc.next en NRC.nl zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de meest vooraanstaande kwaliteitskranten van Nederland, zowel op papier als digitaal.

 

Bron: Adformatie.nl