Newsmonkey, het nieuwe initiatief van ex hoofdredacteur van De Morgen Wouter Verschelden, zal een website zijn die gratis informatie aanbiedt aan een jong en breed publiek. Naar het model van de populaire Amerikaanse site Buzzfeed zal Newsmonkey ernstige journalistieke artikels afwisselen met luchtige en humoristische stukken. De lezer zal grotendeels zelf bepalen welke items de meeste aandacht krijgen; artikels die door lezers veel online gedeeld worden, komen prominenter in beeld. Zo wil Newsmonkey de lezer via de sociale media zo veel mogelijk betrekken bij de site. Op termijn zullen lezers ook zelf bijdragen kunnen leveren.
Verschelden en zijn mede-initiatiefnemers pleiten voor een nieuwe kijk op journalistiek in de digital age. In plaats van in het oude print-model te blijven werken, gaan ze met Newsmonkey resoluut voor een andere aanpak. Ook qua reclamemogelijkheden gaat Newsmonkey anders te werk. Momenteel loopt er ook een crowdfunding-actie. Vanaf 50 euro is het mogelijk om mede-aandeelhouder te worden van de site. Newsmonkey kan zo maximaal 500.000 euro binnenhalen. Eenmaal de site volop gelanceerd is, zullen ook sponsored content en publiredactionele artikels mogelijk zijn.
Wouter Verschelden lanceert Newsmonkey tezamen met Patrick Van Waeyenberge, ex-directeur digitaal van De Persgroep, en Mick Van Loon, oprichter en ex-hoofdredacteur van HLN.be. Voor de opstart van het initiatief brachten onder andere Lorenz Bogaert en Toon Coppens van Netlog en Twoo.com een startkapitaal samen. Newsmonkey, dat start met 17 werknemers, wil op een termijn van drie jaar naar 300.000 bezoekers gaan.