MediaSpecs Summer Interview: Roularta bouwt een polyvalente audiovisuele studio ten dienste van de businesscommunity, vertelt Alex Coene (Kanaal Z)

FacebookTwitterLinkedIn

Toen Alex Coene als netmanager van Kanaal Z (Nederlandstalig) en Canal Z (Franstalig) aan boord kwam, was de tv-zender een sterke, maar louter financieel-economische zender zonder veel groeipotentieel.

Na 13 jaar is het DNA geleidelijk aan veranderd en zijn Kanaal Z en Canal Z zenders geworden over business, economie en geld. Dit ruimer aanbod maakt dat beide zenders er jaar na jaar sterk op vooruit zijn gegaan.

Kanaal Z en Canal Z blijven vandaag de dag goed groeien en dat doen ze met een 20-tal mensen in vast dienstverband en een ruime ploeg freelancers voor Kanaal Z en Canal Z samen.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Er is veel gebeurd dit jaar. Er was de rebranding van Kanaal Z en Canal Z, met o.a. een nieuw logo. We zitten in een soort vervellingsfase: er is een integratieproces aan de gang om de redacties van Trends en Kanaal Z / Canal Z op de drie niveaus (tv, digitaal en print) te laten samenwerken tot één newsroom.

We laten met de rebranding ook zien dat Kanaal Z / Canal Z als tv-zender een vastere positie heeft ingenomen in het medialandschap. We gaan ieder jaar vooruit met 8-10% in kijkcijfers en zijn zo de grootst groeiende tv-zender in het land in lineair tv-kijken. Trends en Kanaal Z / Canal Z vormen daarmee de grootste businesscommunity van het land.

Er is ook een nieuwe studio gebouwd. De Roularta Media Group-studio voor Kanaal Z / Canal Z en de collega’s van Roularta.

Waarom de nieuwe studio?

Volgend jaar bestaan we 25 jaar.  Het is 15 jaar geleden dat Kanaal Z / Canal Z een opfrisbeurt kreeg; tijd dus om onze kijkers en volgers een hedendaagse look en feel mee te geven.

De Roularta Media Group-studio is er niet alleen als nieuwsstudio voor Kanaal Z / Canal Z, maar ook als audiovisuele opnamekamer voor onze collega’s van de magazines en hun digitale platformen.

De studio willen we ook inzetten voor onze klanten en het bedrijfsleven om hun audiovisuele bedrijfscommunicatie te helpen optimaliseren. Daarnaast kunnen we federaties en koepelorganisaties ondersteunen in het brengen van rondetafel- en panelgesprekken, debatten en webinars door hun een full service aan te bieden: naast accommodatie en productie is er ook inhoudelijke begeleiding mogelijk, “Audiovisual as a Service” (A.a.a.S) dus.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Met de redacties van Kanaal Z / Canal Z en Trends slaan we de handen in elkaar om zo de grootste businesscommunity nog sterker op de kaart te zetten.

Een  tweede actieplan is de bijkomende mogelijkheden van de nieuwe studio verder uit te rollen, zoals het inzetten van een touchscreen, green-key corner en podcaststudio.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Die vraag zal ik altijd beantwoorden met ’tv, tv, tv’, dat is het toestel dat aan de muur hangt en dat informeert, inspireert en bijkomend ook zorgt voor entertainment

Maar voor mij biedt tv vrijwel hetzelfde als het kleine schermpje van de smartphone, dat altijd in één adem met ‘sociale media’ en ‘volgers’ geassocieerd wordt. Zo hebben we met de tv-zenders Kanaal Z en Canal Z 3,6 miljoen unieke volgers per maand. Dat is ook sociale media en meer geloofwaardig.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?

In tv-land moet je altijd de vinger aan de pols houden en connected blijven. Tv is 365 dagen op 365, maar ik neem wel een korte break in augustus om toch een beetje te kunnen loslaten.

Eerlijk gezegd kiezen we maar pas een bestemming enkele dagen voor we met verlof gaan. Dat doen wij al jaren zo en ik vind dat ook geestig. Dat vergemakkelijkt de keuze.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Ik ben iemand die beelden verslindt en ik capteer. Maar er is wel een boek dat mij 13 jaar geleden geïnspireerd heeft, en gek genoeg… dat is een boek dat ik ook niet gelezen heb! Mijn zoon studeerde Handelswetenschappen net op het moment dat ik ging demarreren in Kanaal Z / Canal Z. Hoe moest ik een zender die het financieel zwaar had ombouwen tot een zender die geacht werd groene cijfers voor te leggen? Niets is toevallig in het leven: mijn zoon raadde me het boek “The Blue Ocean Strategy” aan, van W. Chan Kim en Renée Mauborgne. De essentie ervan is: hoe kun je markten vinden die nog niet aangeboord zijn en die kansen geven voor een langdurige en rendabele groei? En ik heb dat gewoon vertaald naar Kanaal Z / Canal Z.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

Voor mij is MediaSpecs een quick scan: het geeft een overview van wat er gebeurt, een zee aan informatie waar MediaSpecs als een scanner overheen gaat. Biep biep biep, MediaSpecs pikt het op en zet het bondig op de radar. Dat vind ik interessant. Zo komt er iets op mijn radar, pik ik het op en daar ga ik dan verder iets mee doen. En voor ons is de MediaSpecs Database een belangrijk kanaal om onze businessmedia in de kijker te zetten bij alle mediaplanners.