MediaSpecs Summer Interview: Ilse Baele (Ads & Data) is “redelijk verslaafd aan mijn Kindle e-reader”

FacebookTwitterLinkedIn

Ilse Baele werkt als Marketing Director sinds 2021 mee met de grote media-truck genaamd Ads & Data. Haar rijvaardigheid is zeer groot, met jarenlange ervaring in onder andere Roularta, Corelio en Mediahuis. Ilse heeft het over Total TV en De Standaard, en laat zich in het leven graag vergezellen door podcasts.

Newsbrands, Manchester en 166 beats per minute. Leer Ilse Baele beter kennen, professioneel bij Ads & Data en ook meer persoonlijk, in dit MediaSpecs Summer Interview.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

De lancering van het ‘Ads & Data Total TV’-ecosysteem in Play Zuid begin dit jaar. We stellen immers vast dat de consument zijn content consumeert op de plaats, de manier, het tijdstip en het platform dat hij of zij zelf verkiest, het zogenoemde ATAWAD-principe (anytime, anywhere, any device). Ons Total TV-ecosysteem biedt een antwoord op dit veranderde kijkgedrag door al die platformen en verschillende manieren van kijken te gaan verbinden en commercialiseerbaar te maken. We kunnen dezelfde campagnes dus over de verschillende platformen heen voor zowel lineaire als online kijkers uitrollen. Zo wordt het voor adverteerders opnieuw mogelijk om eenvoudig en doelgericht te adverteren.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Er staat bijzonder veel op de planning dit najaar. We zullen hier zeker nog meer over communiceren. Een van onze pijlers is natuurlijk onze datastrategie. Dankzij het aandeelhouderschap van Proximus, Telenet en Mediahuis beschikt Ads & Data over de vereiste consent en kunnen we data inzetten om gebruikers gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Hier werken we dagelijks verder aan en we willen onze voortrekkersrol hierin absoluut verder zetten. Verder bouwen we natuurlijk ons online video-aanbod uit, dat recent versterkt werd met VRT Max en ons zo marktleiderschap op video bezorgt.

Ik kijk ook al uit naar het 2de seizoen van ‘Het Slimste Reclamebureau ter Wereld’. Zo goed als alle grote creative agencies hebben zich al ingeschreven, aangevuld met kleinere bureaus die even welkom zijn en die altijd voor een verrassing kunnen zorgen: kijk naar de winnaar van vorig jaar. Het enthousiasme om deel te nemen is alleszins groot en dat doet ons echt plezier.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf ? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Mijn professionele roots liggen bij Mediahuis en dus zullen newsbrands altijd een deel van mijn leven uitmaken. Wie mij kent, weet dat ik een brand lover in hart en nieren ben van De Standaard. Al merk ik wel dat ik de papieren versie meer en meer links laat liggen. In de week las ik al digitaal, maar ook in het weekend grijp ik sneller naar de krant op iPad of smartphone. Eens je deze manier van lezen hebt omarmd, is er geen weg terug, stel ik vast. Enkel de magazines lees ik nog op papier.

Ook podcasts maken deel uit van mijn favoriete media. De podcast ‘Lacroix, ik was gangster’, die een bevriende journalist van De Standaard met een paar van zijn collega’s een tijdje terug maakte, was toch wel een huzarenstukje, met een bijhorend spectaculair aantal beluisteringen tot gevolg. Nog een aanrader: ‘The Trojan Horse Affair’ van de makers van Serial in samenwerking met The New York Times. Ontzettend ingewikkeld maar ook hier weer een mooi staaltje van diepgravende journalistiek, gekruid met pittige Brummie-accenten.

Normaal beluister ik podcasts tijdens het lopen. Sinds mijn knieoperatie en bijhorende revalidatie mag dat niet meer van mijn kinesist en zijn podcasts helaas vervangen door ‘166 beats per minute’-lijstjes op Spotify. Lopers weten waarom. Een mens kan niet alles hebben.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?
Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Toen zoonlief 16 werd, kocht ik hem tickets voor The Wombats, zijn toenmalige favoriete band. We trokken samen een weekend op citytrip naar Manchester om hen te gaan zien, pure quality time. We waren waarschijnlijk de enige Belgen op het lokale stadsfestival. Zoon zong alle liedjes van voor naar achter mee in perfect Engels. Ze dachten dat hij een van de locals was, de sfeer was geweldig. Manchester zelf bleek warm en hartelijk. En de John Rylands Library leek wel de setting van een Harry Potterfilm.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

In de zomer wil ik enkel ontspannende (of spannende) fictie lezen. Ik ben redelijk verslaafd aan mijn Kindle e-reader. Het laatste boek dat ik las was ‘Sharp objects’ van Gyllian Flynn. Ik bekeek de reeks eerder al op VRT Max, maar wou toch ook het boek nog lezen om te zien of het cliché klopt dat het boek altijd beter is dan de reeks.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

De database gebruik ik zelf niet, maar ik ben wel blij dat het aanbod van Ads & Data gemakkelijk terug te vinden is voor de vele gebruikers. Ik lees wel de newsletter. Je krijgt zo een goed overzicht van het belangrijkste nieuws van de week.