Regie.lu werd opgericht in 2014 als externe reclameregie voor de groep Saint-Paul Luxembourg. In april 2020 werd Mediahuis hoofdaandeelhouder van de Luxemburgse groep Saint-Paul. Met deze overname breidt Mediahuis haar positie als grote speler in de Benelux verder uit en laat het de groep Saint-Paul toe om haar digitale transformatie te versnellen.
Regie.lu wachtte niet op de komst van deze nieuwe hoofdaandeelhouder om de Luxemburgse markt uit te dagen. Met een portfolio van 18 mediamerken, waaronder Luxemburger Wort, Télécran, Luxembourg Times Magazine en Contacto, heeft Regie.lu als doel de Luxemburgse advertentiemarkt een boost te geven door te innoveren. Door de coronacrisis werd de digitale transformatie – waar Regie.lu twee jaar geleden reeds mee was gestart – alleen maar versneld.
“Crisisperiodes brengen steeds opportuniteiten en kansen met zich mee. Bij Regie.lu waren we ons daar snel van bewust en maakten we van de gelegenheid gebruik om ons strategisch denken te versnellen om ons beter voor te bereiden op toekomstige uitdagingen”, zegt Jérôme Geneste, Head of Marketing & Communication bij Regie.lu. Het heroriënteren van de behoeften van de adverteerder naar crossmediale systemen, het ontwikkelen van relevante inhoud, de positionering als partner en het vermogen om een volledig geïntegreerde service te bieden, maken nu deel uit van de strategische matrix van Regie.lu.
Regie.lu heeft echter niet alleen conceptmatig gewerkt tijdens de lockdown, er werden ook concrete initiatieven gelanceerd om hun klanten te ondersteunen: “De brutale stop van de investeringen eind maart heeft ons onmiddellijk doen beseffen dat we een krachtig antwoord moesten bieden gezien de ernst van de situatie. We lanceerden binnen 24 uur het Digital Ad Aid-programma. Dit liet instellingen en bedrijven toe om boodschappen van algemeen nut gratis te verspreiden op onze sites. Het aanbieden van ons leesbereik was een keuze die ons vanzelfsprekend leek op het vlak van burgerzin en solidariteit.”
“Het is ook in deze tijden dat we onze rol als lokale marktleider moeten spelen.”
De regie stelde uiteindelijk een honderdtal digitale campagnes voor aan institutionele actoren, bedrijven in sectoren die het moeilijk hadden en anderen die van de gelegenheid gebruikmaakten om nieuwe initiatieven te lanceren om de Luxemburgse bevolking te helpen.
Sterke band onderhouden met klanten en partners
Ook creatieve bureaus in Luxemburg konden in deze crisisperiode rekenen op een ondersteuningsaanbod. Het “une page/une créa”-initiatief bood hen de kans om hun eigen communicatie gratis op één volledige pagina te promoten in Luxemburger Wort, het toonaangevende Luxemburgse dagblad.
Het was belangrijk voor Regie.lu om betrokken te blijven bij haar klanten. Niet alleen commercieel, maar ook door aanbevelingen te doen om merken aan te moedigen zorgvuldige communicatie te hanteren, in lijn met de uitzonderlijke situatie waarin we zaten. “Bij ons is er de constante wens om een drijvende kracht te zijn die het Luxemburgse reclame-ecosysteem ondersteunt en stimuleert”, voegt Jérôme Geneste toe.
Een gevarieerd digitaal aanbod dat voortdurend evolueert
Regie.lu heeft van de lockdown gebruikgemaakt om een nieuw digitaal aanbod te ontwikkelen: oplossingen voor retargeting en gegevensverzameling, gedragstargeting, in-read formaten, gerichte thema’s die zijn ontwikkeld in native digitale bestanden, enz. Al deze elementen moeten de regie de komende maanden helpen hun positie als digitale speler te bevestigen.
Regie.lu streeft ernaar om in elke situatie samen te werken met lokale of internationale referentiespelers: het Luxemburgse digitale bureau Knewledge – ook actief in België – voor oplossingen betreffende publieksuitbreiding en retargeting, het Belgische bedrijf Qualifio om inhoud te creëren en data te verzamelen en Teads voor de integratie van in-read formaten.
Als eerste Luxemburgse regie integreerde Regie.lu de laatste van de reeks van de in-readfamilie in haar nieuwssites. Hiermee biedt Regie.lu merken de mogelijkheid om berichten van hun sociale netwerken te integreren in het hart van de artikels. In plaats van een paar seconden aandacht op sociale netwerken, krijgt dit bericht tot 5 keer meer aandachtstijd op Wort.lu.
“Het is een heel eenvoudige manier die geen extra creatiekosten vereist, maar die wel zeer effectief is. We implementeren de post in een redactionele omgeving om deze, naast een groot publiek, ook een kwaliteitsomgeving te geven.”
Samenwerkingen met lokale en internationale spelers zijn niet alleen beperkt tot digitale oplossingen, aangezien Regie.lu plannen heeft om een groot initiatief in Luxemburg te lanceren. Vanuit redactioneel standpunt werkt Regie.lu samen met de uitgever van het Belgische tijdschrift #WeAreMobility om in september een Luxemburgse versie te verspreiden. “België is duidelijk een land dat we met veel interesse bestuderen om nieuwe ideeën of nieuwe synergieën te ontdekken”, benadrukt Jérôme Geneste.
“Als aandeelhouder van de regie LuxMediaHouse samen met Editpress hebben we voortdurend contact met de Be(ne)lux-adverteerders en hun mediabureaus om hun de specifieke kenmerken van Luxemburg te verduidelijken. Door meer dan 80% van het in Luxemburg beschikbare mediapubliek te vertegenwoordigen, presenteert LuxMediaHouse zichzelf als een essentiële gesprekspartner voor elk internationaal merk dat marktaandeel wil veroveren in Luxemburg, een land dat talrijke kansen en groeimogelijkheden biedt”, zegt Jérôme Geneste die tevens Marketing Manager is bij LuxMediaHouse.
In volledige digitale transformatie met Mediahuis
“Gesterkt door deze permanente dialoog met lokale en internationale spelers, aangevuld met de komst van Mediahuis, bevinden we ons in een zeer goede positie om onze digitale transformatie te versnellen en uit te groeien tot een locomotief die de Luxemburgse markt wil stimuleren.”
Regie.lu hoopt gebruik te kunnen maken van de extra expertise en de Benelux-synergieën die de overname door Mediahuis met zich meebrengt. De regie is dan ook enorm ambitieus zonder pretentieus te zijn. “We zijn een leider met een challenger-mentaliteit”, aldus Jérôme Geneste.
(source : TNS Ilres 2020.1, Contacts bruts 1 jour, L’Essentiel – les contacts bruts 1 jour du print, radio et digital)
De teams van Regie.lu profileren zich als media-experts die in staat zijn een dialoog te creëren tussen de lezerscommunity’s en de merken. Media-architecten die oplossingen op maat kunnen implementeren om betekenis en ROI te geven aan merken.
Stijging van aantal lezers
Regie.lu kan vertrouwen op krachtige mediamerken in Luxemburg die ook tijdens de crisis een grote rol speelden. Deze merken bereikten een groot publiek vanwege de waarden die ze overbrengen en de journalistieke referentie die ze belichamen.
“Redactionele inhoud van de hoogste kwaliteit is essentieel in tijden van crisis. Onze lezers bevestigen dit, want we zien een toename van ons publiek.”
In april stond de nieuwssite Wort.lu bovenaan de ranglijst met 3.918.954 unieke bezoekers per maand, voor RTL en L’Essentiel. De jaarcijfers van de Regie.lu-websites explodeerden: +294% voor Contacto.lu, +38% voor Luxtimes.lu en +111% voor Wort.lu, over de periode mei 2019 tot mei 2020.
Hoe zijn deze cijfers te verklaren? “Een unaniem erkende journalistieke kwaliteit, in combinatie met omnichannel en meertalige ecosystemen die gewaardeerd werden door de verschillende componenten van de Luxemburgse bevolking. Bij Regie.lu kunnen we alle bewonersgemeenschappen op een zeer efficiënte manier bereiken: Luxemburgers met Wort en I-Mail News, Engelstaligen met Luxembourg Times Magazine en Portugezen met Contacto.”
Als conclusie kunnen we stellen dat de coronacrisis de strategische kalender van Regie.lu niet heeft verstoord, maar juist heeft versneld. Gestimuleerd door de komst van zijn nieuwe Belgische aandeelhouder, wil Regie.lu van 2020 het jaar van de transformatie maken waardoor het de uitdagingen van vandaag en morgen op een serene manier kan aanpakken.