Mediahuis stapt in Amerikaanse mediaconsultant

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis gaat een strategische samenwerking aan met Mather Economics, een Amerikaans consultancybedrijf dat ook actief is in de mediasector. Daarbij krijgt de Belgische mediagroep 35 procent van Mather in handen.

De Amerikaanse consultant is niet alleen actief in e-commerce, sport, digitale diensten en telecom, maar ook in nieuwsmedia. Mather Economics analyseert voor die mediabedrijven bijvoorbeeld de relatie met de abonnementhouders.

Via voorspellende data-analyse maximaliseert het bedrijf de omzet en marges voor zijn klanten. De modellen van Mather geven bijvoorbeeld aan op welk moment een nieuwsbedrijf best zijn abonnee benadert met een aanbod voor een nieuwe dienst of voor het verlengen van een abonnement.

Omdat wereldwijd mediabedrijven hun losse verkoop zien dalen, worden die abonnees immers steeds belangrijker. Bovendien zijn abonnementen vaak ook niet langer “voor het leven”.

Paul Verwilt, COO van Mediahuis, legt uit: “Het opbouwen van waardevolle langetermijnrelaties met lezers is cruciaal. Onze sector kampt namelijk met een steeds verdere daling van de losse verkoop. Voor de meeste uitgevers vormt de abonnementenverkoop vandaag dan ook de basis voor hun bedrijfsmodel. Tegelijkertijd merken we dat de bereidheid van de consument om te betalen voor digitale journalistiek toeneemt.”

Mediahuis werkte al samen met Mather Economics. Met de investering van Mediahuis wil Mather de internationale plannen versnellen. De investering verbreedt ook Mediahuis’ portfolio van mediatechnologie en diensten.

Bron: Belga.