Media & Culture Fast Forward: Redefining Relevance

FacebookTwitterLinkedIn

Hoe relevant zijn nieuwsmerken anno 2020 voor hun publiek vandaag en morgen? En wat vindt dat publiek zelf relevant? Heerst er een community gevoel? Is er interactie, emotie en diversiteit? En zijn deze dingen op hun beurt een meerwaarde voor het nieuwsmerk?

Tijdens de sessie ‘Redefining Relevance’ werd een antwoord gezocht op deze vragen op basis van vier cases die in praktijk werden toegepast. Stijn Vercraemer, Digital Director bij Mediahuis, was curator van de sessie, Jacotte Brokken was moderator van dienst.

Waarom maken mensen gebruik van media?

Greg Piechota, Researcher-In-Residence bij INMA, opende de sessie met een theoretisch kader en vroeg zich af ‘Waarom mensen gebruik maken van media?’. Zo ging hij dieper in op de noden van een publiek en wat de motivaties zijn van mensen om gebruik te maken van media.

Het is belangrijk dat nieuwsmerken weten wat van hen verwacht wordt en wat hun lezers belangrijk vinden. Op basis daarvan kunnen ze relevante content brengen op een manier die voldoet aan de noden van hun lezerspubliek. Alle data- en technologische mogelijkheden bieden nieuwsmerken ook de kans om het engagement en het gemiddelde tijdsverbruik van hun lezers te bepalen. Al deze factoren samen geven nieuwsmerken extra inzichten over hun lezerspubliek en laten toe te bepalen hoe zij op hun individuele manier relevant kunnen zijn voor hun publiek.

Slimmer Leven

Liesbeth Van Impe

Bij Het Nieuwsblad beslisten ze enkele jaren geleden om de focus niet alleen te leggen op de basispijlers van de krant zijnde nieuws- en sportberichtgeving en een sterke lokale verankering. Liesbeth Van Impe, hoofdredacteur Het Nieuwsblad: “We wilden ook een functie bekleden als gids in het leven van onze lezers en duidelijkheid scheppen tussen bullshit en de waarheid.”

Met deze visie in het achterhoofd werd in 2018 Slimmer Leven opgestart. Een aparte sectie binnen de krant die het lezerspubliek moet helpen om de juiste keuzes te maken binnen verschillende domeinen met behulp van het advies van experten. “Slimmer Leven is onderdeel geworden van het merk. Mensen blijven waarde hechten aan de basispijlers maar stilaan rekenen ze ook op Slimmer Leven. Het is zoals bij een buffet, je biedt veel dingen aan zodat iedereen iets lekker vindt en tegelijk ook nieuwe dingen ontdekt.” 

20 minutes

20 minutes is een andere interessante case die aantoont hoe een nieuwsmerk relevant kan blijven voor zijn publiek. Francesca Dumas, oprichter van Contribly, benadrukt het belang van communities en audience participation om relevant te blijven voor het publiek.

Het Franse dagblad 20 minutes publiceerde een nieuwsartikel over ‘de terugkeer naar school na de lockdown’ en vroeg aan hun lezers hoe zij hier tegenover stonden. Op basis van de reacties van hun lezerspubliek werd de insteek van het artikel volledig aangepast. “Als journalist schrijf je een artikel steeds op basis van je persoonlijke mening maar als blijkt dat je publiek zich niet identificeert met jouw visie, moet je het artikel durven aanpassen. Involving, listening, acting and putting the real people in our communities and their stories centre stage. That’s how you can stay relevant.”

Vriend van de Show

Jurre Haak

De Nederlander Jurre Haak is de uitgever van het in juni 2020 door ‘Dag en Nacht’ opgerichte podcastplatform ‘Vriend van de Show’. Het is een interactieplatform, gebaseerd op het idee dat enthousiaste luisteraars meer willen doen met hun favoriete shows dan alleen luisteren. Bijvoorbeeld met andere luisteraars napraten, zelf audioberichten insturen of direct tegen de podcasters praten.

Podcasts worden vooral gefinancierd door advertentie-inkomsten maar bij ‘Vriend van de Show’ wilden ze luisteraars ook de kans bieden om podcasters direct te kunnen steunen met een donatie. De eerste zes maanden waren alvast een succes en Jurre Haak had ook nog een mooie scoop in petto: “Vriend van de Show breidt uit naar België, de eerste podcast waarmee we in zee gaan is Computer Club.”

A Seat at The Table

Anissa Bougrea

Anissa Bougrea van non-profitorganisatie A Seat At The Table (ASATT), had het over relevantie binnen een multicultureel publiek. ASATT organiseert maandelijkse ontmoetingen tussen topmensen uit de bedrijfswereld of de politiek én jongeren. Hiermee willen ze de jongeren inspireren en aantonen hoe ambitieus ze zelf kunnen zijn en zo hun kansen kunnen creëren.

“Jonge mensen met een multiculturele achtergrond voelen zich vaak niet gerepresenteerd in de journalistiek of in de mediawereld. Hierdoor willen ze zelf ook niet werkzaam zijn in die sector. Met deze ontmoetingen willen we hen enerzijds inspireren en anderzijds helpen met het opbouwen van hun netwerk.”

Alle sessies van Media & Culture Fast Forward kan u (her)bekijken via deze link.