Auxipress publiceerde in samenwerking met PUB een widget over het universum van televisie en streaming door de ogen van sociale media.
Televisiezenders op Instagram
De prestaties van Belgische tv-zenders op Instagram zijn erg ongelijk verdeeld tussen het zuiden en noorden. De Nederlandstalige zenders hebben gemeenschappen die tegelijkertijd groter, actiever en meer geëngageerd zijn op Instagram, dan hun Franstalige tegenhangers.
Dit wordt geïllustreerd door de populairste berichten op het platform van deze tv-zenders, waarvan de top drie allemaal uit het noorden van het land komt. VTM staat op de eerste plaats met foto’s die Moederdag vieren. De twee andere meest populaire posts van de maand stellen populaire uitzendingen zoals “Huis gemaakt” op VTM of het spelprogramma “De Mol” op Play4 tentoon.
Deze Nederlandstalige dominantie zien we ook terug in het aantal nieuwe volgers op Instagram. Play4.be domineert grotendeels deze categorie, met 3.300 nieuwe abonnees de voorbije maand. VTM (+1.600 abonnees) wordt gevolgd door Eén (+1.400) en Canvas (+1.300). De enige Franstalige tv-zender in de lijst is RTL-TVI met 825 nieuwe abonnees in één maand.
Streamingplatforms op Twitter
Het aanbod van streamingplatforms is enorm geëvolueerd in de laatste jaren. Naast de reuzen in het genre (Netflix en andere Prime Video’s), kunnen we ook volledig Belgische platformen terugvinden.
Auvio is het meest populaire platform bij Twitter-gebruikers, voor het relatief nieuwe platform Streamz. Samen vertegenwoordigen zij 77% van de gesprekken op Twitter over Belgische streaming platforms, gevolgd door VTM GO, RTL Play en Sooner.
Wat internationale platforms betreft, domineert Netflix als nooit tevoren de conversaties, en trekt 83% van de gesprekken naar zich toe. Disney+ ligt voor op HBO Max met 7%, mede dankzij de première van de speciale aflevering van ‘Friends’.