Ipsos meet het digitaal radioluisteren in Vlaanderen

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
dab+

Eén op de vier Vlamingen kent DAB+. Bijna één op de vijf heeft reeds een DAB+ toestel of wil er een kopen. 21% van het totale radio-luistervolume is digitaal. Dit zijn resultaten uit de nulmeting “Digitale Radio” door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid. DAB+ staat voor Digital Audio Broadcasting en is op termijn de digitale opvolger van FM.

Digitaal radioluisteren gebeurt nu via vast en mobiel internet (12%), via digitale tv (6%) en in de ether via DAB+ (3%). Voor DAB+ is een nieuw radiotoestel nodig. In België staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 540.000 (cijfers tot en met juni 2018). In de eerste helft van 2018 reed 30% van de nieuw verkochte auto’s de garage uit met standaard een DAB+ autoradio aan boord.

Week van de Digitale Radio

Alle Vlaamse landelijke radiostations zenden al uit op DAB+: Radio 1, Radio 2 (alle regio’s), Studio Brussel, MNM, MNM Hits, Klara, Klara Continuo, VRT NWS, Joe, Joe 70’s, Joe 80’s, Qmusic, Qmusic non-stop en Nostalgie. Samen met de andere Vlaamse stations die ook op DAB+ overal in Vlaanderen uitzenden, zijnde Family Radio, Roxx, Top Radio, VBRO, VBRO Evergreen en Radio Maria, wordt er gezamenlijk ingezet op DAB+. Vanaf vandaag vieren ze de Week van de Digitale Radio. Deze week is de start van de campagne “De Kracht van Radio”, met een focus op DAB+. DAB+ biedt luisteraars o.a. meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht. Tegelijkertijd met de campagne is er met www.dabplus.be ook een informatiewebsite gelanceerd rond radioluisteren via DAB+.

Sven Gatz, Minister van Cultuur, Jeugd en Media: “Wij zijn blij verrast met de resultaten. In Engeland – waar digitalisering van radio ruim een decennium geleden startte – luistert circa 52% digitaal naar de radio, waarvan 73% via DAB. In Zwitserland luistert 63% digitaal, waarvan de helft via DAB+. De Vlaamse overheid stimuleert middels haar beleid de digitalisering van het medium radio. Het is goed te zien hoe de stations samenwerken en ook retailers en fabrikanten van DAB+ radio’s betrokken zijn. Ook het percentage auto’s dat wordt geleverd met standaard DAB+ aan boord zal snel toenemen. De gezamenlijke campagne van alle DAB+ radiostations in Vlaanderen zal de bekendheid en voordelen van DAB+ meer en meer in de verf zetten. De Week van de Digitale Radio wil luisteraars via radio, tv, online, print en in de winkels meer vertrouwd maken met DAB+ en digitale radio”.