Vlaming kijkt steeds meer uitgesteld naar televisie

FacebookTwitterLinkedIn

Het studiebureau Econopolis heeft  op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een nieuwe studie uitgevoerd over het uitgesteld kijken in Vlaanderen. De studie toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, en dan vooral van het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen. Meer dan 30 procent van alle programma’s op de commerciële zenders tussen 17u en 24u wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar uitgesteld bekeken.

De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Een opvallende vaststelling is wel dat 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken Vlaamse producties zijn. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 procent uitgesteld naar ‘De Mol’ op Vier. Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij ‘Temptation Island’ op Vijf (67,3 procent), ‘Blind Getrouwd’ op VTM (58,8 procent) en ‘Gevoel voor Tumor’ op Eén (52,8 procent).

In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de televisiemarkt, met als belangrijkste oorzaak het uitgesteld kijken. Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), luidde toen reeds de alarmbel: “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”.  

De toekomst ziet er volgens Econopolis ook niet rooskleurig uit. Er wordt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 procent in 2026 voorspeld. Dat heeft dan ook weer gevolgen voor de reclame-inkomsten van de zenders: “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 procent van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”. 

Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van ‘addressable reclame’, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.

Econopolis pleit daarom voor de invoering van ‘unskippable reclame’ op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken unskippable maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.

Het studiebureau pleit tevens voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Minister Gatz wil echter ook aandacht besteden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.

 

Bron: Belga.