The Marketing Mix 2013 – Measuring marketing trends, spend and effectiveness around the globe

FacebookTwitterLinkedIn

 

Marketeers over de hele wereld zijn optimistisch over de groei van hun marketingbudgetten. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door de International Federation of Direct Marketing Associations (IFDMA) en de Chief Marketing Officer (CMO) Council.

 

Aan het onderzoek ‘The Marketing Mix 2013 – Measuring marketing trends, spend and effectiveness around the globe` hebben marketeers uit 13 landen deelgenomen.

 

“Global spending confidence has started to rise, indicating that the recovery is happening, which typically signals a time when marketers and advertisers must ramp up engagements and experiences to reach an audience that is prepared to spend,” aldus Jodie Sangster, voorzitter van de IFDMA.

 

Groeiende budgetten

 

De meerderheid van de respondenten (40%) geeft aan dat het marketingbudget in 2013 is gestegen ten opzichte van 2012. 32% geeft aan dat er geen verandering was en bij 23% is het budget gedaald.
44% van de respondenten verwacht dat de groei in budget aanhoudt in 2014. Slechts 12% verwacht een daling en 30% denkt dat het budget gelijk blijft. Vooral de UK en India zijn hier optimistisch gestemd (respectievelijk 60% en 64%).

 

Verschuiving naar digitale media

 

Vooral investeringen in digitale media zijn de drijfveren van de groei in de budgetten. Social, e-mailmarketing en search (SEO en SEM) zijn het meest populair. De marketeers zijn gevraagd om per kanaal aan te geven hoe de marketinginvesteringen zijn veranderd ten opzichte van 2012. Social is het kanaal met de hoogste budgetgroei volgens 17% van de respondenten, gevolgd door e-mailmarketing en search (beiden 16% van de respondenten).

 

Digitale media, inclusief online display, online targeting en mobile, vertegenwoordigen de top van groeiende marketinginvesteringen.

 

Jodie Sangster: “What is clear from this first global study is that digital will continue to drive the industry forward. The hope for 2014 not only rests on the promise of increased budgets that will allow marketers to expand on experiences and develop more robust campaigns, but also in the growing ability to measure performance in real return on investment.”

 

Conclusie

 

De IFDMA werkte voor dit onderzoek samen met de CMO Council.

•    2013 is het eerste jaar waarin de marketingbudgetten, die eerst gelijk of dalende waren, weer stabiel zijn en zelfs beginnen te groeien.

•    Web 2.0 heeft officieel geleid naar een nieuw tijdperk van ‘social-mobile-totally-digital` beloftes, waar de consument centraal wordt gezet.

•    Consumentenvertrouwen is wereldwijd weer aan het groeien; de dreiging van recessie lijkt voorbij te zijn. Dit kondigt ook een tijd aan waarin marketeers beloftes en ervaringen moeten bieden om de ‘hongerige` consumenten te kunnen bereiken

•    De mediamix is nog steeds in beweging; hierdoor ontstaat een wildgroei aan kanalen die we nog niet eerder hebben gezien. Dit biedt opportuniteiten maar leidt ook tot verwarring bij de consument.

 

5 jaar onderzoek

 

Waar gaat marketing naar toe en welke impact zal dat hebben op hoe we omgaan met de consument? Om op deze vraag antwoord te krijgen, volgt de IFDMA met dit onderzoek de marketingtrends, budgetschommelingen en technologische ontwikkelingen voor de komende 5 jaar over de gehele wereld. Dit jaar hebben Argentinië, Australië, België, Hongarije, India, Ierland, Italië, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten meegedaan.