Space Essentials – De impact van Time-shifted Viewing op tv-reclame in België

FacebookTwitterLinkedIn

“Timeshifted Viewing” is de mogelijkheid om een tv-programma later of “uitgesteld” te bekijken met gebruik van een video- of dvd-recorder, of via een digitale decoder met harde schijf. Tot nu toe werd dit tv-gebruik geklasseerd als “ander schermgebruik” in de analyse van de bereikcijfers. Maar onder impuls van de opmars van de decoder met ingebouwde harde schijf (tegenwoordig 1 gezin op 5 en de stijgende trend blijft zich voortzetten) moet deze vorm van tv-consumptie voortaan ook in aanmerking worden genomen voor de tv-studie van het CIM. Vanaf 2010 zal het referentiesysteem van het tv-bereik in België dan ook gebaseerd zijn op live kijken én uitgesteld kijken. Een hervorming met belangrijke gevolgen voor het tijdstip van verstrekking van gegevens: definitieve analyses “the day after” behoren dan tot het verleden. De opmars van het uitgesteld kijken betekent echter niet dat het rendement van tv-reclame zal ineenschrompelen, zo blijkt toch uit enkele eensluidende buitenlandse studies.

 

In een notendop:

• Vanaf 2010 zullen ook gegevens over uitgesteld kijken (tot 6 dagen na uitzending) worden opgenomen in het officiële referentiesysteem van het tv-bereik in België.

• Deze beslissing is een uitvloeisel van de sterke opkomst van digitale tv en vooral van DVR (decoders met een harde schijf en functies zoals pauzeren).

• De impact op het bereik van tv-reclame zou beperkt moeten blijven, zelfs al wordt bij opgenomen programma`s vaak de fast-forwardfunctie gebruikt tijdens reclameonderbrekingen.

• Geruststellend nieuws voor de adverteerders: uit eensluidende studies blijkt dat het versneld doorspoelen de impact van tv-reclame niet wegvaagt, zelfs als aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan.