Hoewel het internet sinds 2006 deel uitmaakt van de kwantitatieve reclame-pige, kon het niet onmiddellijk in de analyse worden opgenomen doordat niet alle online reclameregies de gegevens over hun campagnes doorspeelden aan het CIM. Zelfs in 2008 ontbraken er nog enkele namen. Maar door de gewichtigheid van de regies die wel present tekenen, kunnen we ons toch een beeld vormen van online mediaplanning op de Belgische markt. Voor het gros van de 1.300 merken die vorig jaar adverteerden op het web bleef die online aanwezigheid heel bescheiden: tussen 1 en 9 weken activiteit en een beperkte visibiliteit. 170 van die 1.300 merken konden echter op een sterke online visibiliteit rekenen. Wat volgt is een analyse van de webcampagnes die vorig jaar in ons land werden gevoerd.
Op basis hiervan kunnen we de adverteerders van vandaag nuttige benchmarks aanreiken voor hun toekomstige aanwezigheid op het web.
In een notendop:
Sterke verschillen tussen de verdeling van formaten en types van online aankopen als men zich baseert op de financiële MDB-valorisatie of op de contacten.
Voor mediaplanning lijkt een analyse volgens bruto contacten meer relevant.
De gemiddelde online aanwezigheid van een merk op het Belgische web bedroeg 9 weken, met iets meer dan een miljoen bruto contacten op weekbasis. In deze cijfers zitten echter enkele aanzienlijke discrepanties verborgen.
In de dienstensector of de financiële sector kunnen sommige merken rekenen op een hoge en lange visibiliteit.