Space Essentials – 2011, the sun always shines on TV ?

FacebookTwitterLinkedIn

Dit document biedt een terugblik op het televisiejaar 2011 wat betreft de kijkcijfers (met inbegrip van het uitgesteld kijken) en het gebruik door adverteerders van TV reclame voor de promotie van hun merken. Hun investeringen zouden nog zijn toegenomen in het afgelopen jaar en lijken, op korte termijn althans, niet bedreigd door de groei van digitale TV.

 

In een notendop:

• 2011 was een atypisch meteorologisch jaar en dat verstoorde de fundamentele kijkgewoontes van TV. Dit gebeurde zowel in de lente als in de herfst (warm en droog) maar ook tijdens de zomer (erg regenachtig).

• Van bij de start van 2011 hadden meer dan 50% van de gezinnen digitale TV. Daarmee kregen zij niet alleen een groter aanbod aan zenders, maar ook een grotere souplesse in de manier waarop ze TV kijken.

• Toch bleef het uitgesteld kijken een eerder marginaal fenomeen. Dit gedrag is  bovendien groter bij personen die van nature al minder TV kijken.

• Het uitgesteld kijken geeft de kijker een grotere mogelijkheid om reclame te zappen. Dit fenomeen is ongelijk verdeeld over de zenders, en zeker niet alle reclame wordt gemeden.

• De spill-in van Franse reclame kende opnieuw een daling in 2011 zoals ook vastgesteld in 2010. Dit was echter niet gelinkt met TF1, dat erg sterk bleef