De Franse overheid heeft per 5 januari 2009 de publieke omroep France Télévisions verboden om tussen 20u en 6u -nog reclame uit te zenden. Voor de Belgische consument en adverteerder voorspelden we toen geen grote verandering. En we hadden het bij het rechte eind: op een gemiddelde week in 2009 daalde het aantal reclamespots bekeken door een gemiddelde tv-kijker met 5% (wij hadden 6% geschat). De reden: de gedeeltelijke verschuiving naar TF1 en de commerciële aanpak van France Télévisions, die de bezetting van de reclameblokken vóór 20u heeft verhoogd. Kortom, 2009 eindigt in dezelfde lijn van de vorige jaren: zoals altijd zorgen de Franse zenders voor aanzienlijk wat extra reclamevolume in het Zuiden van België. Een situatie waar sommige merken handig op inspelen omdat ze zo hun visibiliteit kunnen verhogen, zij het nu in termen van gemiddelde wekelijkse contacten of van aanwezigheidsduur op het scherm.
In een notendop:
Het kleinere reclamevolume op France Télévisions heeft slechts een minieme invloed op de Belgische consument
want het is nog steeds TF1 dat tekent voor het gros van de reclamecontacten die vanuit Frankrijk overstromen naar België.
Het reclamevolume op de Franse zenders is bovendien veel groter dan op de Belgische zenders.
Gemiddeld is een merk ongeveer 9 weken aanwezig op de Belgische zenders. Voor de merken die deel uitmaken van de Franse overflow is de aanwezigheidsduur meer dan het dubbele daarvan en neemt de reclamedruk toe met 32% ten opzichte van het gemiddelde berekend voor de Belgische omroepen alleen.