Space Essentials – Time-shifted viewing: het aftellen is bijna afgelopen

FacebookTwitterLinkedIn

Begin januari 2010 wordt ‘time-shifted viewing` (TSV) of ‘uitgesteld kijken` opgenomen in de bereiksmeting. Nadat we dit fenomeen in een vorige editie al uit de doeken deden, kunnen we u deze keer enkele cijfers voorschotelen, onder meer voor de Belgische markt. Cijfers die bevestigen wat we al wisten: ondanks de pijlsnelle opmars van de technische middelen (de penetratie van de digitale tv) blijft het aandeel van het uitgesteld kijken heel bescheiden. Zoals te verwachten viel, haalt TSV een groter aandeel tijdens de avonduren en voor bepaalde programmatypes. Maar time-shifted viewing betekent niet het einde van het reclamekijken.

 

In een notendop:

• Vanaf januari 2010 worden de resultaten van het ‘uitgesteld kijken` of ‘time-shifted viewing` (TSV) opgenomen in de cijfers van het CIM over het tv-bereik.

• Het TSV-publiek vormt een potentieel grote groep: vandaag de dag hebben bijna 50% van de CIM TV-gezinnen in Vlaanderen en bijna 40% in Wallonië digitale televisie in huis.

• Het aantal digitale decoders ligt wel een stuk lager, met respectievelijk 37 en 24%.

• Toch blijft het totale kijkvolume voor TSV beperkt tot minder dan 2%.

• Al ligt het TSV-aandeel wellicht hoger in de doelgroepen waar tv-adverteerders zich voornamelijk op richten.

• Hoe dan ook komt het aandeel van time-shifted viewing slechts zelden in de buurt van de 10%!