Seen from Space: TikTok, sociaal medium on dope

FacebookTwitterLinkedIn

Uit het niets, de Global Web Index (GWI) heeft het sociale netwerk in 2018 niet bestudeerd, lijkt TikTok voor een tsunami te hebben gezorgd.

Tussen 2019 en 2020 verklaarden 5,5 keer meer Belgische 16-64-jarigen dat ze het dagelijks gebruikten. Daarmee steeg de penetratie van 1,4 naar 7,8% in 2020. En dan zijn de cijfers van 2020 voorlopig nog gebaseerd op slechts drie trimesters van GWI-enquĂȘtes. De app zou dus nog extra terrein kunnen veroverd hebben aan het einde van het jaar.

De korte filmpjes van dit Chinese exportproduct passen duidelijk bij de sombere context van de pandemie: ze voldoen wellicht aan de behoefte aan ontsnapping en instant pleziertjes. Bovendien zijn ze alomtegenwoordig en heb je niet veel middelen nodig om de korte filmpjes te maken. Natuurlijk is TikTok een hit bij jongeren: bijna een op de vier mensen jonger dan 25 jaar zegt het dagelijks te hebben gebruikt in 2020 (+ 518% vergeleken met 2019!). Bijna 43% bevestigt het netwerk de afgelopen maand te hebben bezocht (+ 391% in vergelijking met het voorgaande jaar). Het gebruik van TikTok neemt duidelijk af naar mate de leeftijd stijgt: 24% van de 25-34-jarigen, minder dan 17% van de 35-44-jarigen, 11% van 45-54-jarigen, minder dan 5% bij de 55-64-jarigen (maandelijkse penetratie in 2020).

Maar ongeacht de generatie is de evolutie van 2019 naar 2020 integraal indrukwekkend: het dagelijkse of maandelijkse gebruik is verdrie-, vervier- en zelfs vervijfvoudigd. Benieuwd hoe dit fenomeen zal standhouden: de uitzonderlijke toenames van nu zullen op korte termijn wellicht afzwakken.

Redactie: MM.