Een van de zeldzame informatiebronnen over het verplaatsingsgedrag tijdens de gezondheidscrisis berust op de ‘Community Mobility Reports’ van Google. Die worden opgesteld door de geanonimiseerde trajecten van al wie de ‘localisatiefunctie’ heeft opstaan op zijn smartphone samen te voegen (de bron is dus niet exhaustief). Die verplaatsingen worden gekruist met een plaatstypologie (die aan de basis ligt van Google Maps). Dat levert variaties op per type verplaatsing, opgesteld ten opzichte van een baseline berekend voor de eerste weken van 2020, voor de lockdown.
Voor de meeste categorieën registreren de indicatoren een verandering van het aantal bezoeken aan de verschillende plaatsen, maar voor de categorie ‘Residential’ – en alleen voor deze – wordt de indactor gemeten door een verandering in duur, dus de tijd die thuis wordt doorgebracht. De basiscijfers betreffen de dagelijkse variaties die we per maand hebben samengevoegd (om het allemaal leesbaar te houden, aangezien de gegevens nu een periode van twee jaar beslaan).
Hoewel de maandelijkse aanpak de neiging heeft de variaties een beetje af te vlakken, zijn de effecten van de lockdowns zeer zichtbaar, vooral op het gebied van retail, recreatie en openbaar vervoer.
De categorie ‘parken’ heeft twee superdrukke momenten doorgemaakt, die waarschijnlijk eerder verband houden met het weer: we mogen niet vergeten dat de berekeningsgrondslag een winterperiode is, met koude temperaturen en weinig licht, dus niet erg gunstig voor buitenactiviteiten, precies diegene waarop deze rubriek betrekking heeft. De twee pieken die in de ‘parken’ werden waargenomen, vallen echter samen met de zomervakantie en het normaal zachtere weer. We kunnen er ook de mogelijke definitieve inburgering van een zekere mate van telewerken in aflezen, aangezien de rubriek ‘arbeidsplaatsen’ (tot dusver) nooit zijn niveau van vóór de Covid evenaarde.
Voor het openbaar vervoer leek het begin van de herfst 2021 te wijzen op een terugkeer naar de normaliteit, maar daarna volgde een daling die nu gestopt lijkt. Al met al zien we een terugkeer naar een zekere normaliteit in onze verplaatsingen, ook al vertoont deze “nieuwe normaliteit” enkele verschillen met de situatie vóór Covid. De geschiedenis zal ons leren of wij een nieuw evenwichtspunt hebben bereikt.
Redactie: MM.