Pulsar 2.a: aandacht voor advertenties ontrafeld

FacebookTwitterLinkedIn

Voor de eerste editie van Pulsar kreeg Space in 2014 de Silver AMMA Best Media Research 2013 toegereikt. De vervolgstudie, Pulsar 2.a, gaat nog een stap verder en toont aan dat de aandacht van consumenten en de doeleinden van TV- en magazineadvertenties veel dichter bij elkaar liggen dan vaak wordt gedacht.

 

Waar de originele Pulsar studie zich richtte op productcategorieën, gaat Pulsar 2.a dieper in op de touchpoints (of aanrakingspunten) en de mogelijke marketingdoelstellingen van elk touchpoint. Daarnaast is er een nieuwe factor toegevoegd, namelijk de mate van aandacht voor reclame of merkuitingen bij respondenten.

 

De verschillende touchpoints werden vervolgens ook geplot tegen de gemiddelde waardes die respondenten aan een reeks van statements gaven. De resultaten zijn op zijn minst interessant te noemen:

• Magazine advertenties zijn het meest geschikt om nieuwe producten of diensten kenbaar te maken en behoren hiervoor bij de best beschikbare touchpoints.

• Daarnaast verhogen magazine advertenties ook het engagement ten opzicht van merken: ze hebben een positieve invloed op de evaluatie en kunnen ook een mentale openheid uitlokken.

• Ook redactionele inhoud of branded content in magazines zorgt voor een hoger engagement tegenover merken. Branded content kan ook – meer dan alle andere touchpoints – directe interactie genereren tussen merken en consumenten.

 

Als we de resulterende kenmerken van magazine advertenties en tv-reclame vergelijken, zien we dat deze twee touchpoints heel dicht bij elkaar liggen. Beide reclamevormen zijn evenwaardig om een merkimago te versterken, emoties op te roepen en de bereidheid van de consument om het merk te leren kennen te verhogen. Ook op het vlak van attentiewaarde is eenzelfde patroon zichtbaar.

 

Afgelopen jaren is al meermaals de vraag gesteld of de meeste efficiënte mediamix voor adverteerders niet bestaat uit magazines en TV. Space bevestigt nu met Pulsar 2.a dat televisie en magazines effectief de ideale combinatie is om als adverteerder de boodschap bij de consument te krijgen.

 

Pulsar 2.a is shortlisted voor de FIPP Insight Awards die zullen worden uitgereikt tijdens het FIPP Insight Forum op 18 en 19 mei. Lees hier de volledige paper van Space.