JCDecaux onderzoekt wat terug vrij buitenkomen betekent – Part 3

FacebookTwitterLinkedIn

Toen half april een geleidelijke exit in het vizier kwam, wilden we bij JCDecaux weten welk gevoel mensen hierbij precies hebben, waarnaar ze verlangen, en hoe ze de toekomst zien. We legden online een aantal vragen voor aan 400 mensen, representatief voor de volwassen bevolking in België en Luxemburg. De antwoorden werden verkregen tussen 17 en 26 april, nadat we al een maand in lockdown waren.

Deel 1 en 2 van de resultaten werden de voorbije weken gepubliceerd. In dit derde en laatste deel van de resultaten staan de vakantieplannen centraal. Want de Belgische landsgrenzen zijn sinds half maart zo goed als gesloten en voorlopig is er nog geen concreet zicht op heropening. Dit geldt ook voor de meeste andere landen over heel de wereld. Maar hoe beïnvloedt deze onzekerheid onze vakantieplannen deze zomer?

Helft ziet definitief af van buitenlands reizen deze zomer

85% van onze respondenten had al concrete plannen voor een vakantie in het buitenland. 54% hiervan heeft zijn buitenlandse plannen geannuleerd. In plaats hiervan heeft 40% een vakantie in eigen land gepland. Een derde hiervan hoopt alsnog de geplande reis te kunnen maken. 13% zal boeken zodra het terug kan.

Volgens een rondvraag van Tripadvisor zullen vooral reizen binnen Europa doorgaan en zullen meer reizigers voor een roadtrip kiezen.

Bijna de helft bereidt ‘staycation’ voor

47% van de respondenten heeft nu al definitief beslist dat het deze zomer een vakantie in eigen land wordt. 76% hiervan zal in ieder geval iets boeken of heeft dit ondertussen al gedaan. Het wordt dus druk in ons land de komende maanden. Normaal is in juli en augustus gemiddeld 17% tegelijkertijd in het buitenland. We kunnen ervan uitgaan dat dit deze zomer slechts een fractie zal zijn.

Wat gaan we zoal doen dan? Volgens een rondvraag van HLN is nu al 60% van de Belgische vakantielogies volzet deze zomer. Maar de grootste toeristische trekpleisters, zoals bijvoorbeeld de kust, zullen heel wat veiligheidsmaatregelen nemen om de drukte te beperken. Er zal dus een spreiding plaatsvinden naar andere locaties. Buitenlandse toeristen in onze kunststeden zullen vervangen worden door toerisme in eigen land. Plattelandstoerisme zal toenemen en B&B’s gaan wellicht de afgelopen moeilijke periode deze zomer kunnen compenseren.

Op onze vraag naar activiteiten waar men naar uitkijkt na de lockdown, blijkt dat vooral restaurants en terrasjes erg populair zullen zijn (indien ze al open zijn), maar ook erop uittrekken en dagtrips scoren hoog.

Met betrekking tot het reisbudget blijkt dat volgens ons onderzoek een derde tijdens de lockdown op hun budget bespaarde. Voor 64% heeft de crisis geen impact op het reisbudget dit jaar, aldus de resultaten van een enquête uitgevoerd door travelbase.eu.

Een opportuniteit voor (D)OOH advertising deze zomer

De positieve open mindset die gepaard gaat met het stilaan opnemen van onze normale verplaatsingsgewoonten is een schitterende basis voor OOH campagnes. Uit research van ‘Psychologytoday’ blijkt dat buiten zijn het geheugen en het opnemen van nieuwe informatie verbetert. Researchers hebben aangetoond dat mensen die minstens 30 minuten buiten zijn bij aangenaam weer, een beter humeur hadden en meer openheid toonden voor nieuwe ideeën. Eén ding is zeker: de komende maanden zullen ons aantal verplaatsingen toenemen, dankzij onze herwonnen vrijheid, en door onze vakantie in eigen land.

Deel 1 en 2 van de resultaten kan u hier terugvinden.