JCDecaux onderzoekt wat terug vrij buitenkomen betekent – Part 2

FacebookTwitterLinkedIn

Toen half april een geleidelijke exit in het vizier kwam, wilden we bij JCDecaux weten welk gevoel mensen hierbij precies hebben, waarnaar ze verlangen en hoe ze de toekomst zien. We legden online een aantal vragen voor aan 400 mensen, representatief voor de volwassen bevolking in België en Luxemburg. De antwoorden werden verkregen tussen 17 en 26 april, nadat we al een maand in lockdown waren. Deel 1 van de resultaten werd vorige week gepubliceerd, nu volgt een tweede reeks bevindingen.

75% wil in de eerste plaats met familie en vrienden zijn

Wat willen mensen in de eerste plaats doen wat tijdens de lockdown niet kon? Bijna 3 op de 4 respondenten geeft spontaan aan familie en vrienden te willen opzoeken, terug naar feestjes te gaan en etentjes, barbecues en drinks te willen organiseren. Dit resultaat is nog meer uitgesproken bij vrouwen (84%).

We legden ook een hele lijst activiteiten voor aan onze steekproef. Na familie en vrienden volgen restaurantbezoek en terrasjes, waarnaar vooral de 18-24 jarigen erg verlangen (50%). Maar ook reizen scoort hoog. Uiteraard verlangen we massaal, zeker de vrouwen, naar een kappersbezoek. Na al dat thuiswerken kijkt ook 1 op 4 ernaar uit om terug naar kantoor te gaan. Dit resultaat is erg uitgesproken bij de 45-55 jarigen (40%) en gezinnen met kinderen (31%), waarvoor de combinatie kinderen en thuiswerk zwaar weegt. Jongeren kijken vooral uit naar festivals en het uitgaansleven. Het is duidelijk, mensen kijken ernaar uit om terug uit hun kot te komen, zich te verplaatsen, onder mensen te zijn, sociale contacten te hebben.

Goesting om meer te voet en met de fiets te doen

Om in beweging te blijven tijdens de lockdown, hebben we de smaak van het stappen en fietsen te pakken gekregen. En deze gewoonte zal massaal verdergezet worden in de toekomst: 35% gaat zich meer te voet verplaatsen, 42% meer met de fiets. Maar ook auto’s komen binnenkort weer massaal op de baan: 75% zal zich evenveel met de auto verplaatsen, 11% zelfs meer. Ook de moto zal aan populariteit winnen.

Aankopen uitstellen tot de winkels terug open zijn

Hoewel we massaal online hebben gekocht tijdens de afgelopen weken, blijkt dat mensen toch vooral gewacht hebben tot de opening van de winkels. Dat geldt niet alleen voor grote aankopen zoals een wagen, meubelen en groot elektro. Ook voor kleding, parfums en cosmetica wachtte bijna de helft om terug zijn favoriete merken in de winkel te gaan kopen.
Uitstel van aankopen tot er meer zekerheid is over de economie gebeurt in mindere mate, met uitzondering van buitenlandse reizen.

Opvallend is dat meer mannen dan vrouwen voor kleding & accessoires gewacht hebben op de opening van de winkels (50%). Vrouwen hebben al meer kledij online aangekocht tijdens de lockdown (45%). Tijdens de lockdown groeiden duidelijk ook de goede voornemens bij de 25-34 jarigen: 71% plant een abonnement aan te schaffen zodra de fitnesscentra terug openen.

Onze resultaten sluiten aan bij cijfers die andere organisaties ook al communiceerden. Uit cijfers van Bpost blijkt bijvoorbeeld dat de online verkoop in de ‘Doe-het-zelf’ sector piekte tijdens de lockdown, maar zodra de winkels op 20 april terug de deuren mochten openen, kromp de online verkoop terug. Hetzelfde bij de heropening van stoffenwinkels op 4 mei. Hoewel Veritas ook online verkoopt, geven heel wat mensen de voorkeur aan het fysiek shoppen.

Natuurlijk hebben heel wat mensen de weg naar het online shoppen in verschillende sectoren gevonden en groeide het aantal online shops exponentieel in de afgelopen periode, volgens Gondola. Het blijft nochtans essentieel dat merken, via welk kanaal ze ook verkopen, zichtbaar zijn, zich positioneren en zo het vertrouwen van de consument blijven behouden.

Deel 1 van de resultaten kan u hier terugvinden.