Hoe digitaal we ook zijn, de afgelopen weken bleek meer dan ooit hoe we de fysieke buitenwereld nodig hebben. Denk maar aan de heldenacties tijdens de lockdown voor mensen die zich buiten wagen voor onze gezondheid, om in onze basisbehoeften te voorzien of om voor onze veiligheid te zorgen. Maar het beste bewijs is wel dat we massaal verlangen om te gaan en staan waar we willen, mensen in real life te ontmoeten, en vooral om af en toe los te komen van alle schermen die onze wereld zoveel kleiner maken.
Nu een geleidelijke exit is gestart, wilden we bij JCDecaux weten welk gevoel mensen hierbij precies hebben, waarnaar ze verlangen, en hoe ze de toekomst zien. We legden online een aantal vragen voor aan 400 mensen, representatief voor de volwassen Belux-bevolking. De antwoorden werden verkregen tussen 17 en 26 april, nadat we al een maand in lockdown waren.
Contact met familie en vrienden
72% van de respondenten associeert de afbouw van de lockdown maatregelen met gevoelens van vrijheid, openheid en geluk. Deze resultaten zijn meer uitgesproken voor de jongere en actieve leeftijdsgroepen. 77% kijkt ernaar uit familie en vrienden te gaan bezoeken, de nummer 1 activiteit bij uitstek.
De positieve mindset die gepaard gaat met het stilaan opnemen van onze normale verplaatsingsgewoonten, is een schitterende basis voor OOH campagnes. Vroegere studies toonden reeds aan dat deze mindset meer open is voor nieuwe boodschappen. Dit vormt een uitstekende uitvalsbasis om het vertrouwen in uw merk te bevestigen.
Opportuniteit voor lokale merken en buurtwinkels
Onderzoek uitgevoerd door AQRate in april toonde echter wel aan dat mensen bepaalde verwachtingen hebben tegenover merken. Ze verwachten dat merken dichter bij hen staan, zich verantwoordelijk en transparant opstellen. De consument zal dan ook gevoelig zijn voor productie dicht bij huis, gezondheidsaspecten, en hoe merken zich sociaal verantwoord gedragen. Dit verklaart wellicht waarom bijna 60% van onze respondenten verklaart dat ze waarschijnlijk tot zeker meer lokale producten gaan kopen. Slechts 10% geeft aan dit niet te doen in de toekomst.
De lockdown heeft mensen niet alleen aan het online shoppen gezet. Ze hebben anderzijds ook de buurtwinkels herontdekt. Uit onze studie blijkt dat dit laatste een gewoonte is die 3 op de 4 consumenten overwegen verder te zetten. Dit resultaat is des te meer opvallend bij gezinnen zonder kinderen. Logisch wellicht, omdat mensen er zo naar hunkeren mensen tegen te komen. Een opportuniteit alvast voor adverteren dichtbij de woonplaats van de consument, zoals op Insert kaders in België.
En niet te vergeten, het is lente, de zomer komt eraan. Uit research van ‘Psychologytoday’ blijkt dat buiten zijn het geheugen en het opnemen van nieuwe informatie verbetert. Researchers hebben aangetoond dat mensen die minstens 30 minuten buiten zijn bij aangenaam weer, een beter humeur hadden en meer openheid toonden voor nieuwe ideeën.