Op maandag 16 november start de Week van de Digitale Radio. DAB+ is al een tijdje de nieuwe manier van radio luisteren in Vlaanderen en blijft stevig groeien. Ongeveer 38% van het totale radioluistervolume is nu digitaal (via DAB+, internet of digitale TV). Vorig jaar was dat nog 26%. Vooral luisteren via DAB+ zit daarbij in de lift: 17% van het totaal luistervolume verloopt nu via DAB+, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de resultaten van de nieuwste meting rond digitale radio van onderzoeksbureau Ipsos. De resultaten omvatten de periode van 14 september tot 27 oktober 2020 bij 2005 Vlamingen van 12 jaar en ouder.
DAB+ schakelt een versnelling hoger
Het publiek in Vlaanderen raakt steeds meer vertrouwd met DAB+, of digitale radio via de ether en de opvolger van FM. Meer dan de helft van de Vlamingen (53% vs 39% in 2019) weet ondertussen wat DAB+ is en die spontane kennis stijgt binnen alle leeftijdsgroepen (12 jaar tot 55+). Ook luisteren naar de radio via het internet groeit van 12% naar 14%, met een grotere groei bij een jonger publiek (12-24 jarigen), terwijl luisteren via digitale TV stabiel blijft op 6%.
Ondertussen zijn er in België al ruim 1.250.000 toestellen verkocht die DAB+ kunnen ontvangen. Ook in de auto blijft DAB+ groeien, momenteel is 59% van de nieuw verkochte wagens uitgerust met DAB+ (bron: JATO Dynamics en GfK). Vanaf begin volgend jaar moeten alle nieuwe auto’s in Europa standaard DAB+ aan boord hebben.
Het volledige artikel kan u raadplegen via deze link.
Bekijk hier het rapport van Ipsos België.