Seen from Space: Een geval van déjà vu

FacebookTwitterLinkedIn

De aankondiging van de tweede lockdown kwam niet als een verrassing. Dat belette echter niet dat kranten, nieuwssites en televisiejournaals hun bereik opnieuw zagen stijgen in oktober. Niet dat we dezelfde toppen scheren als in maart: de Belgen hebben ondanks zichzelf op de een of andere manier met corona leren leven. Maar de impact van de gezondheidscrisis op ons dagelijks leven is zo groot dat de behoefte aan informatie logischerwijs erg hoog blijft bij elke nieuwe aflevering van deze trieste soap.

Sommige journaals hebben de laatste tijd dan ook bijna records gebroken. De 19u-journaals van VTM en Eén van 30 oktober staan in de top drie van de nieuwsuitzendingen van 2020. Dezelfde dag stootte het 19u30-nieuws van La Une door tot de top vijf. Bij RTL TVI was het vreemd genoeg op maandag (en niet op vrijdag) dat het sterkste bereik werd vastgesteld. Voor de vier zenders wezen alle trends in deze ‘prelockdownweek’ in dezelfde richting: ze behaalden allemaal minstens 50% meer bereik dan de week ervoor, minstens 70% meer bereik dan in september en minstens 25% extra in vergelijking tot de rest van oktober. Nog even preciseren dat er ook een onverwachte bereikpiek vastgesteld werd op TF1 op woensdag 28 oktober voor de toespraak van Emmanuel Macron over de nieuwe lockdown in Frankrijk.

Dezelfde trends worden weerspiegeld op het internet, waar de Belgische nieuwssites in oktober hoge toppen scheerden en hun bezoekersaantallen tegenover 2019 verdubbelden tijdens de laatste week van de maand. De niveaus van maart werden niet gehaald, maar de 44ste week van het jaar staat toch in het koppeloton. Dat illustreert eens te meer de kracht van de lokale mediamerken en het vertrouwen dat ze genieten bij de bevolking. We staan dus aan het begin van een tweede lockdown, met een avondklok, herfstweer en kortere dagen. Het is duidelijk dat de impact op de twee geobserveerde media zich de komende weken niet enkel tot de nieuwscontent zal beperken.

Redactie: MM.