Content marketing, van marketeer tot uitgever: boekbespreking door Peter Van Puyvelde

FacebookTwitterLinkedIn

Content marketing, de hype voorbij

Content marketing.
Een hype uit deze prille 21ste eeuw, of een van de oudste communicatietechnieken ooit? Content werd booming business op het ogenblik dat het internet en zijn onafscheidelijke Google-zoekmachine maturiteitsstatus bereikt hadden. Vanaf dan konden consumenten het heft in handen nemen door zelf actief op zoek te gaan naar informatie om hun aankoop te onderbouwen.

Content bestaat al sinds eeuwen. Zo startte Benjamin Franklin reeds in 1732 de “Poor Richard’s Almanack” om zijn drukkersactiviteiten te promoten. Niets nieuws onder de zon dus?

Toch wel.
Misschien nog steeds wat achterophinkend tegenover neef “advertising”, heeft content marketing de hype-status achter zich gelaten en is gaandeweg uitgegroeid tot een professionele, technologisch onderbouwde en renderende communicatiediscipline. Hoog tijd dus om orde op zaken te stellen.

En dat is precies wat Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf en Michel Libens met “Content marketing, van marketeer tot uitgever, Lannoo 2016” gedaan hebben.

In het boek geven de auteurs duidelijk aan welke plaats content, content marketing en content-strategie inneemt in elk marketingplan en hoe content kan geïmplementeerd worden in elk bedrijf. Ze bekijken ook hoe content-activiteiten in vrede kunnen samenleven met reclameactiviteiten.

Ze vertellen ons hoe je met intelligente, creatieve content connecteert met consumenten en klanten anno 2016. Met aandrang wijzen ze op de content-tsunami die op komst is, en het belang van content-kwaliteit en -creativiteit om die tsunami te overleven.

Je komt in het boek te weten hoe je je strategie aanpakt, content amplificeert, je resultaten meet en evalueert en hoe je met digitale technieken als marketing automation een versnelling hoger schakelt.

Om het allemaal glashelder te maken doen Lombaerts & co bovendien – én voor het eerst! – heel wat recente Belgische cases uit de doeken.
Daarom alleen al is dit boek een must have voor elke marketeer of marketingstudent.

Peter Van Puyvelde
Creative concept provider en inbound/content strateeg