CIM Print & Cinema 2013/2014-1: de nieuwe resultaten van persbereik en cinema studie

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft op 16 september de resultaten van zijn persbereik en bioscoopstudie gepubliceerd. Na een “tussentijdse” publicatie in maart zijn dit de gegevens van een geheel vernieuwd veldwerkjaar van 12 maanden. De bereikcijfers die vandaag worden gepubliceerd zijn dus gebaseerd op de enquêtes die werden uitgevoerd tussen 1/06/2013 en 31/05/2014. 10.049 enquêtes werden gerealiseerd door TNS Media, die verantwoordelijk is voor het veldwerk.

 

Continuïteit en vereenvoudiging

De methodologie van de studie is niet veranderd, wat een continuïteit garandeert ten opzichte van de 2 vorige publicaties, inclusief de meting van de lectuur van digitale versies van perstitels (PDF en apps) en hun websites.
Wat betreft de exploitatie, hebben de dagbladen er een nieuwe indicator bij: het bereik in de week en het bereik in het weekend verschijnen voor het eerst in de studie. Deze indicator, die werd geïntroduceerd op vraag van de krantenuitgevers, geeft de lectuur van een dagblad tijdens de week en tijdens het weekend weer. De notie van een gemiddeld nummer (lectuur van een nummer, zelfs een oud nummer) blijft hierbij van toepassing. Het gaat dus niet om de meting van het bereik van een weekeditie versus een weekendeditie. Voor deze nieuwe indicator is enkel een publicatie in de vorm van CIM-fiches voorzien.

 

De resultaten in het kort

We stellen vast dat de tendensen die vorig jaar werden vastgesteld, zich nog doorzetten: het papier krimpt in en de digitale dragers breiden verder uit.

We kunnen 4 opmerkelijke feiten onderscheiden:

• Algemene daling van het bereik van de papieren uitgaven: alle categorieën van pers weerspiegelen deze negatieve evolutie.

• Nochtans zijn er geen grote verschillen in de bereikcijfers of verspreidingcijfers op het niveau «topline» van de papieren uitgaven: de grote verschuivingen zijn merkbaar op het niveau van de individuele titels.

• De digitale dragers compenseren steeds meer de verliezen van het papier: de consumenten omarmen beetje bij beetje de charmes en het nut van het lezen op andere dragers. Maar het digitale bereik ligt vooral hoog bij de kranten en de gespecialiseerde bladen.

• De cinema maakt zijn dip van vorig jaar terug volledig goed. Het heil van uitgevers van kranten en tijdschriften ligt op termijn in de verdere integratie en kruisbestuivingen tussen hun papieren versies en hun verdere ontwikkelingen op de 3 digitale dragers : Web, Mobile & Apps.

 

Bekijk het PDF-document voor de analyse van Space.