Lancering van Belgische internet trendsbarometer : IAB Matrix

FacebookTwitterLinkedIn
IAB Belgium

Het IAB (Internet Advertising Bureau) groepeert meer dan 200 leden uit het Belgische media- en reclamelandschap en lanceert de trendsbarometer IAB Matrix. De studie is een monitoring van de digitale marketing in België en peilt naar de kennis van nieuwe technologieën, nieuwe spelers, nieuwe modellen en een nieuwe woordenschat.

 

In deze optiek besloten de verantwoordelijken van het IAB (Ilse Bollen, Project Manager – IAB Belgium, Patrick Steinfort (Hi-Media), Voorzitter IAB Belgium) om een nieuwe meting in het leven te roepen. Die moet periodiek hernieuwd worden om te kunnen volgen wat kan uitgroeien tot een trend: de nieuwe touchpoints (contactpunten tussen merk en consument), marketinginvesteringen en hip jargon dat indruk maakt in professionele conversaties.

 

De studie werd begeleid door deepblue voor het marketingadvies en de interpretatie van de resultaten. Onderzoeksbureau iVOX voerde de enquête uit. 121 beslissers werden online ondervraagd : 49 managers aan adverteerderszijde en 72 managers of specialisten van de leverancierszijde (al dan niet gespecialiseerde communicatiebureaus, experts in digitale marketingtechnieken en mediaspelers).

 

De kennis bij naam van de zogenaamde ‘touchpoints` lijkt momenteel geen probleem te zijn. Zowel aan adverteerderszijde als bij de bureaus zijn de beslissers in staat ongeveer twintig digitale communicatiemiddelen op te sommen om de aandacht van de consumenten te trekken. Toch lijken bepaalde concepten, zoals native advertising of permission marketing nog niet helemaal ingeburgerd.

 

Volgens het onderzoek is het nog steeds het klassieke formaat van de display ad` (banner) dat domineert, ondanks zijn intrusieve reputatie en zijn vrij lage ‘click through` percentage. Social media en mobiele apps, versterkt met de aanwezigheid van een merk (branded app`s), zijn de twee tools die het hoogst in de selectie staan. Commerciële sms`en en de uitzending van radiospots via het internet interesseren de adverteerders en reclamemensen dan weer matig. Ze worden beschouwd als te intrusief of weinig efficiënt.

 

Video seeding en het streven naar buzz rond campagnes of specifieke boodschappen oogsten slechts een bescheiden belangstelling. Over de vraag welke communicatiewijzen die op korte termijn een sterke vooruitgang zouden moeten doormaken, zijn de meningen vrij duidelijk: mobiele apps (gelinkt aan de aanwezigheid van een merk) zullen hun opmars voortzetten, net zoals alles wat met mobiele reclame te maken heeft. Er is ook sprake van tablet- of smartphone-versies van websites (van merken) of een deel van deze content: mobile is een van de grote structurele trends, wat bevestigd wordt door de verkoopcijfers van deze devices de laatste twee jaar.

 

Bij de populairste buzz words staat de beruchte term ‘big data` op nummer een. Dat betekent echter geenszins dat de respondenten perfect weten welke lading deze vlag precies dekt. Ook retargeting lijkt in te zijn, net zoals responsive design en engagement.