GfK, Google, De Persgroep en Mediahuis onderzoeken het effect van premium news sites op advertenties

FacebookTwitterLinkedIn
gfk

GfK Belgium, Google, De Persgroep Publishing en Mediahuis Connect gaan het effect van premium news sites op advertenties onderzoeken. Om adverteerders die gebruikmaken van programmatic buying toe te laten een onderscheid te maken tussen premium content en niet-premium content websites, zetten GfK, De Persgroep en Mediahuis samen hun schouders onder een nieuw onderzoeksproject. Het dossier werd eind 2017 tevens ondersteund met een financiële injectie via het DNI Innovation Fund van Google dat is opgezet om innovatie rond digitaal nieuws te ondersteunen.

Context is King

Met het ‘Context is King’ project willen de verschillende partijen de waarde van premium news sites aantonen voor adverteerders, uitgevers en lezers. Voor adverteerders is het niet eenvoudig om op de hoogte te zijn van alle lokale media om gericht te adverteren. Daarnaast zijn uitgevers vaak niet gediend met ongepaste advertenties via programmatic buying, een gegeven dat ook voor lezers storend of verwarrend kan zijn.

Premium label in de markt zetten

Met het onderzoeken van dit HALO effect hopen GfK, Google, De Persgroep en Mediahuis een eerste stap te zetten naar het creëren van een ‘premium’ label om adverteerders beter wegwijs te maken in het landschap van programmatic buying.

Innovatie centraal

Wim Mathues, Industry Lead Media & Entertainment bij GfK Belgium: “Met het analyseren van het effect van kwaliteitsvolle news sites op advertenties hopen we ons steentje bij te dragen aan kwalitatieve digitale journalistiek. Dat we hierbij steun krijgen van Google toont enkel het belang aan van dit type onderzoeken. Om het onderzoek op te zetten, doen we intern beroep op nieuwe technologieën die ons in staat stellen advertisement exposure te sturen en 100% in kaart te brengen. Ook op dit vlak is het een zeer innovatief project”.

Trui Lanckriet, Market Intelligence Manager bij Mediahuis Connect: “We zijn heel erg gecharmeerd door de innovatieve insteek van de voorgestelde methodologie van GfK. Met de samenwerking tussen De Persgroep en Mediahuis zijn we ervan overtuigd dat de resultaten van dit onderzoek een grote meerwaarde kunnen bieden voor de Belgische advertentiemarkt”.

Ilse Peeters, Research Manager bij De Persgroep Publishing: “Voor dit project zijn we op zoek gegaan naar een researchpartner die expertise in media combineert met innovatie. Door te kiezen voor GfK zullen we samenwerken met een ervaren team en tegelijk een innovatieve meetmethode gebruiken waarbij via retargeting de campagnes gemeten worden in een natuurlijke digitale setting”.