Gezinsbond lanceert volledig vernieuwd magazine

FacebookTwitterLinkedIn
De Bond

De Bond, het ledenmagazine van de Gezinsbond, krijgt een grondige make-over. De tweewekelijkse gezinskrant verandert in een maandelijks magazine en telt voortaan 10 regionale in plaats van 5 provinciale edities. De Gezinsbond wil op die manier als grootste onafhankelijke gezinsvereniging van het land nog meer aansluiting vinden bij zijn lezers. De commercialisering blijft in handen van Publicarto.

Al sinds zijn ontstaan in 1921 geeft de Gezinsbond een gratis ledenblad uit dat trouw gelezen wordt in honderdduizenden gezinnen. “Maar het mediagebruik van gezinnen is de laatste jaren sterk geĆ«volueerd”, zegt algemeen directeur Jeroen Sleurs. “Ze halen hun informatie steeds vaker online en verwachten van printuitgaven meer relevantie en leesplezier. Daarom lanceerden we vorig jaar al het online contentplatform GoedGezind.be en bevroegen we ruim 15.000 leden en lezers over hun specifieke verwachtingen inzake De Bond. Op basis van hun input ontwikkelden we samen met professionele bladenmakers een volledig nieuw magazine.”

10 regionale edities

Vanaf dit jaar wordt De Bond een maandblad in een handiger en overzichtelijker formaat. In plaats van te werken met provinciale edities krijgen alle leden voortaan een nationaal moederblad met een uitneembare regionale bijlage waarin de focus ligt op gezinsactiviteiten, -uitstapjes en -voordelen. “In plaats van 5 kunnen we nu 10 edities aanbieden. Zo kunnen we onze leden nog gerichter informeren. Bovendien zijn alle edities online raadpleegbaar.”

In het nationale luik ligt voortaan de klemtoon op actuele gezinspolitieke en sociale thema’s. “Zo staat er in het januarinummer een groot dossier over de combinatie werk-gezin-zorg, en focussen we in februari op wonen, bouwen en verbouwen”, aldus Sleurs. “Ook de thema’s mobiliteit en gezondheid staan de komende maanden al zeker op de agenda.”

Overzichtelijk

Midden in het blad bieden experts een antwoord op vaak gestelde vragen van gezinnen. “Leden van de Gezinsbond hebben recht op persoonlijk advies van onze sociaal-juridische en fiscale experts. Bovendien kunnen ze bij ons ook terecht met hun consumentenklachten en vragen over energiebesparing.”

Het laatste deel legt de nadruk op opvoedkundig en sociaal-cultureel advies. Het is onderverdeeld in 7 verschillende categorieĆ«n, afgestemd op de leeftijd van de kinderen in het gezin, en met een apart luik voor 55-plussers. “Die overzichtelijke onderverdeling hanteren we ook op de website GoedGezind.be en we merken dat gezinnen dat bijzonder handig vinden. Op die manier maken we ook werk van de verdere integratie van onze gedrukte en digitale media.”

Het vernieuwde magazine valt telkens in de voorlaatste week van de maand in de bus bij ruim 250.000 gezinnen. De Bond bereikt volgens de laatste CIM-cijfers 603.900 lezers en is het op twee na grootste ledenmagazine in Vlaanderen. Sleurs: “Na de lancering van GoedGezind.be is dit de volgende stap in een grootschalige vernieuwingsoperatie waarmee we nog meer aansluiting willen vinden bij de gezinnen van vandaag. De komende maanden nemen we ook onze doelgroepmagazines Brieven aan Jonge Ouders en Botsing onder handen en maken we werk van de verdere digitalisering.”