Met 3 Gold Effie Awards en in totaal 17 Effie Awards is de editie 2021 een groot succes. Bovendien is voor het eerst sinds 2011 een case goed voor een Grand Sustained Award.
Na een jaartje ‘full digital’ vond de uitreiking van de Effie Awards gisteren opnieuw fysiek plaats. Tijdens het Gala Dinner kregen 17 ingeschreven cases een award uitgereikt. Precies de helft van het aantal ingeschreven cases en een groot deel van de 22 finalisten. Drie cases gingen met een Gold Effie Award naar huis. Meest opvallend was de award voor Special Olympics. Naast een Gold was deze case immers goed voor een Grand Sustained Award, als gevolg van het langetermijnsucces dat dit merk op het Effie-podium boekt. De twee andere Gold Effie Awards waren voor Delhaize en voor Polestar. Daarnaast vielen nog 6 Silver en 8 Bronze te noteren.
Ontdek alle winnaars en cases op de website van Effie Belgium.
“Het palmares is van hoog niveau“, vertelt Bénédicte Lobelle (CMO van de Nationale Loterij). Zij was dit jaar voor het eerst juryvoorzitter. “Het valt op dat adverteerders die regelmatig cases indienen duidelijk meer kans hebben om met een Effie Award aan de haal te gaan of een Gold of Silver in de wacht te slepen. Nog maar eens het bewijs dat een goede case schrijven ook een interessant teamwork is dat je toelaat de volgende keer beter te doen, kritisch te zijn en te groeien in wat je doet als marketeer.”
Naast de Effie Awards werden zes Mentions of Excellence in Touchpoint Strategy en een Mentions of Excellence in Strategy uitgereikt. Delhaize gaat met beide bekroningen aan de haal. De andere Mentions of Excellence in Touchpoint Strategy zijn voor Polestar, Corona Direct Verzekeringen, Lunestil, Cornet en Special Olympics.
Voor de uitreiking van de Effie Awards stelden de inschrijvers traditioneel hun case voor op het Effie Effectiveness Forum. Voor het tweede jaar op rij vond dit online plaats.
“De vorige uitreiking vond plaats in volle coronacrisis“, aldus Effie Director Lydia Desloover. “Toen konden we niet anders dan de uitreiking en het EEF digitaal te laten doorgaan. Dit jaar hebben we er bewust voor gekozen om het EEF online te behouden. Zo geven we zoveel mogelijk mensen de kans om deze prachtige cases – toch de crème de la crème op vlak van bewezen marketingdoeltreffendheid – te leren kennen. Het is een ideale leerschool voor jonge marketeers. Ik ben dan ook heel blij dat heel wat hogescholen en universiteiten aangesloten hebben en hun studenten van de cases hebben laten proeven.“