
Effie evolueert mee met de trends in de markt en introduceert dit jaar een nieuwe categorie. Daarnaast worden enkele categorieën bijgewerkt in lijn met de internationale richtlijnen.
Nieuwe categorie: Branded Customer Experience
‘Branded Customer Experience‘ is de nieuwkomer in het lijstje met categorieën en zal campagnes bekronen van merken die de volledige customer journey inzetten om de customer experience op een hoger niveau te brengen, al dan niet gebruikmakend van innovatieve technologieën.
Marketing- en communicatie-inspanningen die een merk of product echt tot leven hebben gewekt en interactie hadden met een specifiek publiek om de gewenste doelen te bereiken, komen in deze categorie aan bod. Het kan gaan om een nieuwe productdemo, een pop-up of een nieuw ‘brick and mortar’ retailconcept. Of om cases waarbij een nieuwe game, een VR-ervaring of een interactieve/immersieve filmervaring is gecreëerd die op doeltreffende wijze een nieuw product of nieuwe merkpersoonlijkheid introduceren.
Deelnemers moeten aangeven hoe hun experience driven marketing gelinkt is aan de volledige merkstrategie, in lijn ligt met de merkpositionering en waarde toevoegt voor zowel de klant als de business.
Naamsverandering
Een paar categorieën veranderen van naam: ‘Gedragscampagne – Kort‘ en ‘Gedragscampagne – Lang‘ gaan voortaan door het leven als respectievelijk ‘Timely Opportunity‘ en ‘Sustained Success‘.
‘Timely Opportunity‘ belicht effectieve strategische inspanningen die de vooropgestelde resultaten konden genereren als een direct gevolg van één belangrijke activerende campagne met een looptijd van maximaal vier maanden. In de cases moet aangetoond worden hoe het merk of het product/de dienst in de kijker werd gezet om onmiddellijke, meetbare, onverwachte en onconventionele impact te creëren. De beste voorbeelden zijn live experiences, momenten, stunts en tactieken, online en offline, mogelijk versterkt door PR, sociale media, digital engagement of zelfs het gebruik van specifieke content om betaalde (langer lopende) campagnes te voeden.
In ‘Sustained Succcess‘ komen campagnes in aanmerking die minimaal drie jaar lang duurzaam succes hebben gehad. Cases die ingediend worden in deze categorie moeten data en resultaten omvatten die gestart zijn in 2022. Het gaat dus om campagnes waarbij het consumentengedrag gaandeweg sterk veranderd of geoptimaliseerd is dankzij de gekozen communicatiestrategie, waardoor ook de commerciële resultaten aantoonbaar zijn verbeterd.
Effie Effectiveness Forum
Het Effie Effectiveness Forum (EEF) vindt ook dit jaar zowel online als live plaats. Er wordt momenteel een aanbod uitgewerkt voor jonge marketeers en communicatiespecialisten om hen fysiek aanwezig te laten zijn in het auditorium van de Proximus Lounge. Ze zullen er de sprekers kunnen ontmoeten, vragen stellen en netwerken tijdens de lunch met onder meer de aanwezige adverteerders, agencies en sponsors.
Duurzaamheid
Zoals vorig jaar al aangegeven: het duurzaamheidsaspect van campagnes is bij Effie onderbelicht. De CommToZero Mention of Excellence beloont de case die kan bewijzen dat het resultaten heeft behaald door op deze parameter gewerkt te hebben. Dat kan in eerste instantie zijn via een lagere CO2-voetafdruk van de campagne zelf, maar ook via een reële gedragswijziging door de campagne. Op de Effie Infoclass bij UBA op 12 maart zal Lina Corrigan, de ESG Manager van ACC, deze mention en hoe die te behalen uitgebreid toelichten.
Agenda & fees
Cases kunnen tem vrijdag 25 april digitaal aangemeld worden. U kunt het materiaal voor uw case nadien opladen en kiezen uit 3 deadlines met bijhorende tarieven. Raadpleeg zeker de Effie Entry Kit 2025.
Meer info, data en fees vindt u hier.
