De strategie van Serviceplan: “agile” hubs die alle vaardigheden samenbrengen

FacebookTwitterLinkedIn

De Serviceplan Group, de groep reclamebureaus gevestigd in Duitsland, heeft zijn laatste boekjaar afgesloten met een wereldwijde omzetstijging van 7% ten opzichte van het voorgaande jaar, met 442 miljoen euro. Deze groei ligt ruim boven het sectorgemiddelde dat geschat wordt op 2% op basis van het Ad Age 2018 klassement. “We zijn blij met deze prestaties, vooral gezien de steeds uitdagender wordende omgeving waarin we actief zijn. Klanten zijn terughoudend, reclamebudgetten worden verminderd en gedeeltelijk geïntegreerd in de bouw van eigen digitale infrastructuren”, zegt CEO Florian Haller.

Serviceplan Group dankt zijn succes voor een groot deel aan de ontwikkeling van de Houses of Communication, die al sinds het begin alle vaardigheden die nodig zijn om geïntegreerde en innovatieve communicatieoplossingen te ontwikkelen onder één dak herbergen. Dit concept wordt geleidelijk uitgebreid naar de 24 vestigingen van de groep over de hele wereld. De internationale klanten van Serviceplan zijn onder andere Amazon, BMW, Beck’s, Burger King, Danone, L’Oréal en Metro. Afgelopen mei werd Serviceplan uitgeroepen tot Independent Agency of the Year tijdens de New York Festivals Advertising Awards en deze week tot CRESTA Independent Network of the Year.

De Benelux geleid vanuit Brussel

Serviceplan Group Benelux is één van de vijf belangrijkste internationale agentschappen van de groep en wordt vanuit Brussel geleid door de Belgische CEO Peter Vande Graveele (foto). Momenteel stelt het bedrijf ongeveer 100 mensen te werk en heeft het een omzet van bijna 30 miljoen euro.

Het House of Communication Brussels, gelegen in een piepklein steegje in Sint-Pieters-Woluwe, is een bruisende en agile bijenkorf, met een permanente uitwisseling tussen de verschillende diensten. Deze hub brengt zeven gespecialiseerde agentschappen samen: Serviceplan (creatie en strategie), Plan.Net (digitaal en technologie), Mediaplus (media-oplossingen), Mediascale (programmatic en data), 20Something (door marketingstudenten opgericht reclamebureau dat mikt op jongeren), Solutions (marketing intelligence) en Neverest (motion design). Weight Watchers, Torfs, Lactalis, Samsonite en Fédérale Assurance behoren tot de klanten die al lang of recenter klant zijn. “We werken autonoom, met een horizontale structuur, maar profiteren van de voordelen van een internationale groep. Zonder de software van Solutions zouden we bijvoorbeeld niet in staat zijn om alle aanpassingen van de campagnes van L’Oréal voor de Beneluxmarkten uit te voeren, dat wil zeggen meer dan 6.000 opdrachten per jaar”, legt Peter Vande Graveele uit.

Datamanagement is een andere kracht van Serviceplan. Mediascale organiseert sinds oktober House of Data: vijf lunches met internationaal gerenommeerde experten in data science. In samenwerking met GfK reikt Serviceplan jaarlijks ook de Best Brands Awards uit. Best Brands is een jaarlijks onderzoek (met 5.000 respondenten en 350 geanalyseerde merken) dat twee aspecten van marketing combineert: economisch succes en emotionele impact van een merk.

In Amsterdam is een ander House of Communication bezig met de implementatie van het integratiemodel van de groep, met ongeveer 20 medewerkers aan boord. Dit zet zijn ontwikkeling voort met de recente lancering van Mediaplus in Nederland.