Brussel is belangrijkste stad voor media-activiteiten in België

FacebookTwitterLinkedIn

Brussel is de belangrijkste locatie voor media-activiteiten in België. Ongeveer 40 procent van de toegevoegde waarde die gecreëerd wordt door de Belgische mediasector, wordt in de hoofdstad gecreëerd. Dat blijkt uit onderzoek van Media Clusters Brussels (MCB), een onderzoeksproject van de drie Brusselse universiteiten VUB, ULB en Université Saint-Louis Bruxelles (USL-B).

“Hoewel het reeds lange tijd bekend is dat Brussel een belangrijke economische motor vormt voor België, krijgt de stad nauwelijks dezelfde erkenning als medialocatie die hoofdsteden als Londen, Berlijn en Parijs wel krijgen”, legt Ike Picone (projectleider van MCB) uit.

“Uit al onze inzichten en analyses kan worden afgeleid dat Brussel nu al een belangrijk deel van de Belgische media-activiteiten en mediabedrijven groepeert”, aldus Picone. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil alvast extra aandacht besteden aan de Brusselse mediasector. De stad Brussel van haar kant wil verschillende initiatieven in het leven roepen met als doel de plaatselijke mediasector te ondersteunen.

Een van deze initiatieven is het Mediapark. De ambitie van dit project is om van Brussel een nieuwe mediastad te maken, te beginnen met een herstructurering van het strategisch gebied Reyers. Dat park, waar onder meer de nieuwe gebouwen van de openbare omroepen VRT en RTBF komen, voorziet nu al jobs voor meer dan 5.000 werknemers uit de mediasector. Dit park zou op termijn moeten uitgroeien tot het hart van een nieuwe creatieve en levendige Brusselse wijk. Eén van de werkpunten is wel nog de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

Het onderzoek wijst ook uit dat een economisch succesvolle mediastad eveneens nood heeft aan een waaier van organisaties, bekwame professionals en creatieve netwerken. Ook Geert De Preter van de VRT is daarvan overtuigd. “Als grote speler beseffen we heel goed dat we de kleine, onafhankelijke mediabedrijfjes hard nodig hebben. Een grote, logge tanker van koers doen veranderen, is niet evident. Als we dus ook in 2020 nog steeds een gezond en sterk mediabedrijf willen zijn, moeten we samenwerken met de kleine spelers.”

Bron: Belga.