Laden Evenementen

The Retail Academy: Shopper Marketing

09:30 - 17:00
FacebookTwitterLinkedIn

In deze economisch moeilijke tijden, de marketingbudgetten steeds meer verschuiven van above-the-line (reclame) naar below-the-line (in-store tools) ? Elke geïnvesteerde Euro moet immers meteen resultaat opleveren in de ogen van de bedrijfsleiders. Toch zien we dat de executie van veel promoties niet goed gebeurt, dat ruim de helft van alle nieuwe lanceringen floppen, dat mooie product-proposities er niet in slagen om de weg naar de consument te vinden. Ondanks alle goede intenties en alle investeringen, springt de vonk niet over op het Point-of-Purchase. Fabrikant en retailer slagen er niet in om de shopper te overtuigen…

Op basis van zijn ervaring in Category Management, Trade Marketing en Shopper Research, doorloopt trainer Gerald Naelaerts samen met de deelnemers eerst een aantal basisregels inzake shoppergedrag.

In dit deel komen vragen aan bod zoals : wat is het verschil tussen een consument en een shopper, hoe bepalen we shopper profiles, welke factoren spelen een rol in het shoppergedrag, hoe kunnen we shoppers proberen te beïnvloeden, … ?

In het tweede deel wordt deze verzamelde kennis toegepast tijdens het concreet invullen van een In-store Marketing Plan (aan de hand van het 6P model). Het doel van deze interactieve sessie is de deelnemers een goede basis mee te geven zodat ze die later zelfstandig kunnen toepassen in hun dagdagelijkse functie.

Doelpubliek

Al wie betrokken is bij het in-store gebeuren, gaande van Key Accounts, Field Sales Managers, Trade Marketeers, Category Managers, Brand of Product Managers en Formule- of Winkelverantwoordelijken. De cursus richt zich zowel naar deelnemers van fabrikant zijde als van retailer zijde en bevat voorbeelden uit verschillende sectoren (DIY, FMCG, Petrol Stations, Drogisterijen,…). Een shopper is en blijft immers een shopper, ongeacht zijn of haar omgeving en dezelfde principes kunnen overheen de verschillende kanalen toegepast worden.