8 Belgen op 10 lezen de krant via verschillende platformen

FacebookTwitterLinkedIn

Meer dan 7,8 miljoen mensen lezen de krant via verschillende platformen. Dat blijkt uit de nieuwe CIM cijfers voor de pers die zijn vrijgegeven en die voor het eerst naast papier ook mobiele dragers en internet in kaart brengen. De krant als nieuwsmedium overtuigt meer Belgen dan ooit tevoren en wordt zowel op papier, tablets, smartphones als het web gretig gelezen. Deze overtuigende cijfers zijn goed nieuws voor uitgevers, die overleven dankzij investeringen in advertenties.

 

Max B. Brouns, marketing officer bij Newspaperswork, het marketingplatform dat de kracht van kranten promoot: “Deze cijfers tonen aan dat de krant met de komst van internet en digitale dragers flink wat extra lezers aangetrokken heeft en dat de strategie van verspreiding over verschillende platformen loont. De titels zijn ook op het internet echte merken geworden en trekken daar meer nieuwszoekers aan dan andere media.”

 

De CIM meting 2013, gebaseerd op een nieuwe ondervragingsmethode, legt het veranderend leesgedrag van de krantenlezers bloot, evenals net als de verhoudingen tussen de verschillende verspreidingsvormen. Van de 55 % Belgen die elke dag opnieuw de krant lezen, is 84 % trouw aan een papieren krant. De overige 16 % vinden hun leesvoer exclusief op digitale dragers of websites.

 

Max B. Brouns: “De analyse van deze nieuwe CIM cijfers zal krantenuitgevers de kans bieden om het leesgedrag van hun verschillende doelgroepen beter in kaart te brengen en het potentieel van de nieuwe dragers ten volle te benutten. Hierdoor kunnen zij hun reclame-aanbod en inkomstenstromen beter afstemmen op de – complementariteit van de verschillende platforms, Deze CIM studie 2013 is een onvervalste nulmeting. Het zal in de toekomst uiterst boeiend blijken om de prestaties van de krantenmerken tegen het licht van deze jaargang te houden.”