10 van de toonaangevendste Europese media rond LGBTQIA+ hebben samen ELMA gevormd, de European LGBTQIA+ Media Association, en beogen zo een klankbord te geven aan de bekommernissen van de community en hun zichtbaarheid te vergroten. Dat meldden ze in een persbericht op donderdag.
visit.brussels, het Brusselse orgaan voor toerisme en cultuur, werkte samen met ELMA om in de hoofdstad een mediapool op te trekken en zo een hechte samenwerking in gang te zetten tussen de verschillende organen van de Europese Commissie. Naast de lancering nam de associatie ook een onderzoek af onder de LGBTQIA+ community.
De oprichting van deze associatie komt er in een nog altijd zware context voor de leden van de LGBTQIA+ community, met name in Europa. Op het Europese continent wordt 37% onder hen gediscrimineerd en 11% was de afgelopen 5 jaar slachtoffer van fysieke of seksuele agressie. Toch wordt slechts 1 op 5 incidenten officieel gerapporteerd.
“ELMA biedt ons een duidelijke intentieverklaring rond datgene waarover de Europese LGBTQIA+ community vraagt om gehoord te worden. We staan samen tegen dit soort gedragingen en de discriminatie die daaruit volgt“, verklaart Giannis Papagiannopoulos, voorzitter van de associatie en mede-oprichter van Antivirus, de enige Griekse publicatie rond LGBTQIA+.