Verbruik Belgische media boost door coronacrisis

FacebookTwitterLinkedIn

Zoals verwacht leidt de coronacrisis tot een indrukwekkende groei in het verbruik van de Belgische media.

Het CIM beschikt niet over gedetailleerde cijfers voor radio of de verspreiding van papieren kranten en magazines, maar de TV en internet cijfers van de afgelopen vier weken liegen er niet om.

Het percentage Belgen dat voor zijn TV-toestel zit, steeg tijdens de week van 9 maart van gemiddeld 70% per dag naar 75% op vrijdag en zaterdag.

Op zondag, traditioneel de topdag, steeg het percentage zelfs tot 80%. Zowel het Noorden als het Zuiden van het land tonen een opmerkelijke stijging van het dagbereik.

Hetzelfde gebeurt op de Belgische sites, apps en audio- en video players die gemeten worden door het CIM. Het percentage Belgische surfers steeg tijdens de week van 9 tot 15 maart substantieel zowel in het Noorden (tot 60%) als in het Zuiden (ruim 45%).

Sinds half februari groeit bovendien het aantal pageviews gestaag, met een explosie in de week van 9 maart en een piek op vrijdag 12 maart. De komende weken zal blijken of de grote nood aan actuele informatie de motor blijft van deze groei, dan wel of de ongevraagde vrije tijd bij velen de media consumptie ondersteunt.

Meer informatie kan u hier terugvinden.