In de nieuwe InTune van Var staat sonic branding centraal. Dit artikel uit het magazine stelt u enkele inspirerende audiocases voor. Download het volledige magazine via de link onderaan het artikel.
Wereldklasse: Laat je inspireren door the best of audio worldwide
We kunnen als klein land trots zijn op onze audiocampagnes. Om je nog meer te inspireren, legden we ons oor te luister bij de International Sound Awards en grasduinden we in de sterkste audiobranding-inzendingen vanuit de hele wereld.
Het International Sound Awards-festival bekroont jaarlijks de beste audiocases ter wereld. Het is de missie van de organisatie om via de beste internationale audioprojecten aandacht voor sound te genereren. De Belgische Vereniging van Audiovisuele Media (VIA) reikte onlangs de eerste Belgische SONIQ Award uit aan Mobile Vikings. Ze krijgen 2 tickets om inspiratie op te doen op het internationale festival op 17/9/2020 in Hamburg.
Reis voor alle zintuigen
Land: Costa Rica / Merk: Costa Rican Tourism Board / Door: Publimark
De Costa Rican Tourism Board legt zich toe op het ontwikkelen van een duurzaam toeristisch model. Om zich te onderscheiden van andere landen werd een zoektocht naar een herkenbare brand identity opgestart met als uitgangspunt de beleving van de toerist. Reizigers omschreven Costa Rica als een reis voor alle zintuigen: je ziet er de schoonheid van de natuur, voelt er de druppels van de watervallen, hoort er de vogels en apen. Al deze ervaringen werden gevisualiseerd in de letter ‘C’. Via een muzikale techniek werd het logo auditief verrijkt met omgevingsgeluiden en instrumenten tot een muzikale reis voor alle zintuigen. Het soundlogo wordt ingezet in campagnes, op beurzen en conferenties.
Futureproof
Land: Zwitserland / Merk: VP Bank / Door: Department of Noise
Sneller, makkelijker en digitaler. Dat is waar de internationale private bank VP Bank voor staat. Een duidelijke positionering, die emotioneel geladen moest worden door een soundidentiteit die de bank ook futureproof moest maken voor toekomstige ‘audio-only’ touchpoints. Na het bepalen van 4 pijlers: transparantie, toekomstgerichtheid, vertrouwen en verrassing werd een sound moodboard uitgewerkt. De muzikale vertaalslag vond het juiste evenwicht tussen alle parameters. De sound werd getest in verschillende situaties en doorvertaald naar videoscores (tracks for multimediaal gebruik) en andere assets zoals wachtmuziek, eventmuziek, videomuziek en playlists.
Hoogvlieger
Land: Spanje / Merk: Vueling / Door: Sixième Son
Met meer dan 130 bestemmingen positioneert luchtvaartmaatschappij Vueling zich als een frisse en moderne vliegmaatschappij die aan competitieve prijzen vluchten aanbiedt. Het gemak van het ontdekken tegen aanvaardbare prijzen, moest weerspiegeld worden in de audio-identiteit van het merk. Sixième Son ging aan de slag en onderzocht hoe het merk zich auditief kon onderscheiden. Na een uitgebreide testfase werd gekozen voor een audio-identiteit die het DNA van het merk (gemak, innovatie, kwaliteit en mobiliteit) het best vertaalde. Ondertussen hoorden al meer dan 2 miljoen passagiers het nieuwe audiologo op vliegtuigen, in terminals, in video’s, op events of in campagnes.
Waw winkelen
Land: Zweden / Merk: Gallerian / Door: Lexter Ljuddesign AB
Gallerian is het iconisch shoppingcentrum in hartje Stockholm. Na een grondige renovatie ontstond de behoefte naar een duidelijkere profilering. Een uitgebreide voorbereidingsfase matchte merkwaarden, merkpersoonlijkheid en doelgroep met de audioverwachtingen van het merk. Op die manier werd een volledig ‘sonic universe’ gecreëerd met playlists en audio-elementen die variëren naargelang het seizoen. Met kerst werd bijvoorbeeld een aangepaste sneeuw/ glitter-versie van de sound ingezet, tijdens de lente hoor je dezelfde melodie ingefloten door een merel. Na de renovatie en de introductie van de soundidenteit registreerde Gallerian 20% meer bezoekers dan tijdens dezelfde periode het jaar ervoor.
Schoolvoorbeeld
Land: Brazilië / Merk: Marista / Door: Tumpats Audio LTDA ME
Hoe kan je de waarden van een oude katholieke school vertalen in een aantrekkelijke, innovatieve sound? De Marista-school deed dat via een beproefde formule: de ‘user-centered’ aanpak. Studenten, ouders en leraars werden bevraagd en geobserveerd. Op basis van die bevindingen werd een soundidenteit ontwikkeld, ingezongen en gespeeld door studenten. Verschillende soundprofielen kwamen tegemoet aan de wensen van alle leerlingen van de school: van kleuter tot tiener. Met deze aanpak werden alle vooropgestelde doelen (studentenparticipatie, diversiteit in stijlen, positivisme en eigentijdsheid) mooi afgevinkt. De campagnefilm voor de school is een schoolvoorbeeld van een onderbouwde sonic branding.
Met hart en ziel
Land: UK / Merk: European Society for Cardiology / Door: The Sound Agency
De European Society of Cardiology is een innovatieve organisatie die zich als doel stelt hartziekten te voorkomen en te behandelen. Cardiologen vormen de doelgroep, congressen het communicatiedomein. Merkwaarden als autoriteit, integriteit, en innovatie vormen het DNA van de organisatie en dus van het nieuwe audiologo dat is opgebouwd rond hartslagen. Hieruit volgde een set van audio-experiences die ingezet worden bij de verschillende uitwerkingen van de congressen: muziek die sprekers aankondigt, sound ter verwelkoming van gasten of een 3-minuten CTA-versie die de start van een nieuwe sessie op het congres aankondigt en opbouwt naar participatie. Een uitwerking die resoneert bij cardiologen.
Luid en duidelijk
Land: Duitsland / Merk: Axel Springer / Door: Why Do Birds
Axel Springer is een toonaangevende Duitse media-onderneming die o.a. dagbladen Bild en Die Welt uitbrengt. Het bedrijf omschrijft zichzelf als creatief en rebels, wat zich vertaalt in een innovatieve sound identity. Het management liet zich inspireren door interviews met hun oprichter (wijlen Axel Springer). Zijn boodschappen waren sterk en draaiden steevast rond vrijheid. Dat idee is vertaald in sound. Extracten van zijn stem zijn geïnterpreteerd door drums. De snelheid, expressiviteit en intensiteit van de audioidentiteit reflecteren de journalistiek, de digitale focus en de snelle expansie van de groep. De eerste uiting van het soundlogo is terug te vinden in een video die de nieuwe positionering van de groep onthult.
Bank vooruit
Land: Denemarken / Merk: Nordea / Door: Unmute
Nordea is een grote bankengroep in Scandinavië, de Baltische staten, Finland en Polen. Na herstructureringen wou de groep zich duidelijker profileren als eigentijdse bankpartner. Ze ontwikkelden een nieuwe visuele stijl en wilden ineens ook een sterk audiologo ontwikkelen. Als kernklank kozen ze voor de menselijke hartslag, symbool voor de focus van de bank. De ‘Nordea Pulse’ vertaalt die hartslag, en symboliseert het ritme van het leven, de wereld rondom ons en de levendigheid van de financiële wereld. De holistische soundidentiteit wordt ingezet in alle tv- en radiocampagnes, maar ook in podcasts en tijdens events.
Downloads
Download het volledige magazine in het Nederlands.
Download het volledige magazine in het Frans.