Tv-zender TMC wordt vanaf januari gecommercialiseerd door IP Belgium

FacebookTwitterLinkedIn

IP Belgium commercialiseert vanaf januari de Franse tv-zender TMC. Dat maakte de regie bekend tijdens de voorstelling van de najaarsprogrammatie. TMC zal als deel van de TF1-groep het aanbod van IP aanvullen met programma’s als Burger Quiz van Alain Chabat en Quotidien van Yann Barthez. Denis Masquelier en François Pellissier, respectievelijk Directeur van IP en “Président” van TF1 PUB, zijn beiden betrokken bij het project en schijnen graag hun licht op de inhoud van dit nieuwe aanbod.

Een compleet aanbod

Photo de profil de François Pellissier

François Pellisier stelt TMC voor als een aanvulling op hun huidige infotainment-aanbod, waarin ze momenteel een koploper zijn. “TMC is nu al enkele maanden beschikbaar in België. De zender werd vier jaar geleden volledig herpositioneerd door TF1 en dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want vandaag is het het eerste Franse TNT-kanaal. Het is in Frankrijk ook de vierde zender op de commerciële doelgroep. We staan niet veraf om de eerste nationale zender te worden onder de 25- tot 49-jarigen.”

Photo de profil de Denis Masquelier

Over de identiteit van de zender binnen het aanbod kan Denis Masquelier het volgende zeggen: “TMC is alvast in Frankrijk een grote zender en heeft alles in huis om dat ook in België te worden. Het heeft al een publiek van 1,6% marktaandeel en dat verbetert volop. Het is een pittige zender en heel complementair aan het huidige IP-aanbod. De jongsten en de hogere sociale klassen zijn moeilijker te bereiken via televisie, maar vormen toch interessante segmenten voor de advertentiemarkt. We weten dat adverteerders hier steeds vaker naar op zoek zijn, en TMC zal gepositioneerd worden zoals de andere grote zenders in ons portfolio zodat we ten volle kunnen beantwoorden aan de noden van de markt.” TMC laat bovendien toe om het programma-aanbod te verlengen. “De primetime van TMC valt later in de avond en brengt dus een uitbreiding met zich mee”.

Wat met de promotie die hiervoor voorzien wordt? De B2B-campagne loopt volop, en B2C-promotie zal niet achterblijven. De programma-inhoud blijft dezelfde als die in Frankrijk: een meer Belgisch aanbod is niet aan de orde. Op dit moment is er nog geen promotie aangevat, hoewel “le succès est déjà au rendez-vous”. Een veelbelovend project voor Denis Masquelier.

Concurrent of complement? “Van kannibalisme is er geen sprake”

Net zoals toen TF1 zijn intrede maakte bij IP Belgium, werd er gevreesd voor een kijkcijferverlies door adverteerders van andere zenders, onder andere die van de RTL-groep.

Denis Masquelier wil geruststellen: “Concurrentie, die is er nu eenmaal en die is er ook altijd geweest. TMC is in België geen nieuwe zender meer: er wordt al een tijdje geconcurreerd voor het publiek. IP Belgium zal het commercieel belang van al zijn partners dan ook verdedigen, zelfs als er een kijkcijfer-competitie zou bestaan, zoals dat intussen al zo is bij alle radio- en televisiepartners. Interessant is dat TMC iets aanlevert wat heel erg aanvullend is binnen het aanbod: van kannibalisme op de adverteerders van de andere kanalen is er dus geen sprake. We moeten een ander publiek proberen te boeien.”

Dat er hoegenaamd geen kannibalisme wordt opgezocht, bevestigt François Pellissier. “De positie is voldoende duidelijk en verschillend van wat we elders terugvinden qua aanbod, dat het werkelijk complementair is. Het is ook op zo’n manier dat we onze zenders gewoonlijk opbouwen. Dat is de hele uitdaging eraan: complementaire en perfect geoptimaliseerde programma’s, om ook het werk dat adverteerders doen maximaal te benutten. Daardoor kunnen we mensen op een andere manier bereiken, zeker met bepaalde doelgroepen die het bereik kunnen vergroten.”

TMC heeft ook een digitaal aanbod, herinnert Denis Masquelier eraan, via het platform myTF1. Buiten het live-aspect om hebben programma’s nog een ander leven (online) en dat komt het huidige aanbod ten goede. Meer dan 90% van de TMC-schermen zullen toegankelijk worden op de Belgische markt. Op die manier positioneert IP Belgium zich met een rijke en aanvullende catalogus. Behalve deze enorme collectie video on demand op RTLplay en myTF1, en het volle programmarooster van de beide groepen, kondigt TF1 ook nog een nieuw programma aan: District Z, een spelshow van de hand van Arthur en gepresenteerd door Denis Brogniart.

Dat de Belgen zich dicht bij de Franse tv-cultuur voelen staan, is eraan te merken met een Belgische honger naar Franse programma’s tot 25% marktaandeel, een overflow in Franstalig België. De conclusie is er dus een enthousiaste: vol motivatie en zelfverzekerd over de slaagkans van hun project verkondigen Denis Masquelier en François Pellissier eensgezind “de samensmelting van het beste van België en het beste van Frankrijk”.