The Decade of Action: Oproep aan bedrijven om te helpen verduurzamen

FacebookTwitterLinkedIn

We hebben een ‘decade of action’ nodig. We hebben nood aan samenwerkingen om klimaatverandering aan te pakken”, beaamt premier Alexander De Croo in een videoboodschap tijdens de uitzending van The Decade of Action, een documentaire van producers Wim Vermeulen en Bart Lombaerts, met de steun van KPMG. Met de documentaire willen ze bedrijven oproepen mee te werken aan een duurzame omslag in onze economie. Wim Vermeulen: “Het is belangrijk dat bedrijven – klein, medium of groot – ‘all-in’ gaan, omdat we elk bedrijf nodig hebben als we de doelstellingen willen behalen”.

De SDG’s, de Sustainable Development Goals, moeten niet als een ‘probleem’ worden beschouwd in de bedrijfswereld, maar als een “gat in de markt”, oppert prof. Ioannis Ioannou (London Business School). Ilham Kadri (Solvay): “Er heerst een gevoel van hoogdringendheid. We zijn de laatste generatie die nog de luxe heeft om een keuze te maken”. Ezgi Barcenas (AB Inbev Global): “Verandering vraagt tijd, dus moeten we eraan beginnen en we moeten er snel aan beginnen”.

Yvon Slingenberg (Europese Commissie) vertelde dat Europa zopas was overeengekomen om de doelstellingen aan te scherpen en meer ambitieus te maken. Frans Timmermans (Europese Commissie): “Bedrijven kunnen nog veel reguleringen verwachten. En we moeten meer doen dan de huidige maatregelen als we de doelstellingen willen behalen”.

Wim Vermeulen en Bart Lombaerts

Onze business is niet duurzaam omdat die gebaseerd is op eindeloze groei terwijl we leven in een wereld met beperkte middelen”, zegt Paul Polman (IMAGINE). Wat moet er gebeuren? “We moeten onze globale economie ‘decarboniseren’. We zijn carbon junkies. Ten tweede moeten we opschuiven naar een circulaire economie, of wat ik een ‘regeneratieve economie’ noem. Ten derde moeten de financiële markten volgens de langere termijn denken. Het vierde dat we moeten doen is zorgen dat ons economische systeem meer inclusief is.

Om te beginnen moet je je business begrijpen. Waar kun je een positieve impact hebben? Wat soort business zou je moeten zijn? ‘Moeten zijn’, want er is sprake van een sociaal contract“, zegt Pia Heidenmark Cook (IKEA). De beweging om SDG’s op te nemen in het businessmodel is op gang gekomen. “Zeker in Europa zien we bij bedrijven veel interesse rond SDG’s”.

Levert het voor bedrijven iets op om duurzaam te zijn, om verantwoordelijkheid op te nemen?”, legt prof. Ioannis Ioannou luidop de vraag voor. Zijn antwoord luidt volmondig ‘ja’. Bedrijven gaan langer mee als ze er oprecht middelen achter zetten.

Inspiratie opdoen als bedrijf kun je via de documentaire The Decade of Action, hier te bekijken: www.thedecadeofaction.com.