Roularta Printing investeert dit najaar in een extra energie-efficiënte installatie om magazines in duurzame papieren wikkels te verpakken.
Met deze investering anticipeert Roularta Media Group op de uitfasering van plastic verpakking en verstevigt ze haar positie als innovatieve, duurzame drukpartner voor binnen- en buitenlandse mediatitels.
Transitie van plastic naar papier
Roularta Printing investeert in de aankoop van een Sitma VariaWrap 1050, een gespecialiseerd systeem voor het verpakken van magazines in papieren wikkels of zogenaamde ‘paper wraps’. Daarmee maakt het bedrijf zich klaar om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar duurzame verpakkingsmethoden.
Het afgelopen jaar schakelden al verschillende magazines van Roularta, waaronder Libelle en Trends, over naar een ‘paper wrap’. Tientallen titels zullen dit voorbeeld volgen.
Maar Roularta Printing staat niet enkel ten dienste van eigen magazines: de helft van de drukcapaciteit gaat naar externe klanten in binnen- en buitenland. Ook voor die externe klanten voorziet Roularta Printing al heel wat magazines van een paper wrap.
Continue investeringen
Dergelijke investeringen in innovatieve en duurzame technieken volgen mekaar snel op bij Roularta Printing.
Begin vorig jaar maakte de drukkerij ook al 4,5 miljoen euro vrij voor de installatie van vier eco-efficiënte droogovens die de CO2-uitstoot met 14% doen dalen.
Mede dankzij deze bewuste keuzes werd Roularta Printing als strategische drukpartner gekozen door gerenommeerde uitgeverijen als The New York Times en The Financial Times.
Duurzaamheidskader
De investering in duurzame verpakking kadert binnen het bredere duurzaamheidsbeleid van de mediagroep, geënt op vier Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.
Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group: “Het bannen van plastic is één van de actiepunten waarop we focussen vanuit SDG 12, verantwoorde productie en consumptie. Het verduurzamen van de verpakking waarin onze magazines tot bij de abonnees worden gebracht, gaat nog veel verder. Niet enkel past dit binnen SDG 12, het is tevens een mooi voorbeeld van de ‘brainprint’ waarmee we onze lezers én ook externe drukkerijklanten willen sensibiliseren over duurzaamheid (SDG 4: kwaliteitsonderwijs). Gezien de commerciële mogelijkheden voor adverteerders, die een paperwrap kunnen laten bedrukken, draagt de paperwrap ook bij tot SDG 8 (economische groei). Tot slot komt plasticverbanning ook de biodiversiteit ten goede (SDG 13: klimaatactie).”