“Telco wordt vaak beschouwd als een commodity, maar dat is het niet als je ziet wat we allemaal proberen te impacteren” – Sylvie Irzi (Telenet)

FacebookTwitterLinkedIn

“Technology for human progress”: Telenet is geëngageerd. De nieuwe brand promise sinds april 2021 maakt duidelijk “hoe we engagement in actie omzetten”, zoals CEO John Porter in hologram vertelde vanop het BAM Marketing Congress.

“Purpose, dat doe je voor het leven”, benadrukt Sylvie Irzi (VP Brands, Communication & Reputation), en dat is ook goed voor bedrijven: “Wij willen echt goed doen omdat wij ervan overtuigd zijn dat als wij goed doen voor alle burgers, dat ook goed is voor onze business. Maar business kan niet als je niet de juiste dingen doet vanuit jouw eigen impact als een leading brand binnen jouw ecosysteem”.

Dat gaat bij Telenet gestoeld op “het geloof dat technologie soms de oplossing kan betekenen”, vertelt Sylvie Irzi. Om dat in actie om te zetten houdt het bedrijf zich aan 5 basisprincipes: (1) Iedereen doet ertoe, (2) Het hier en nu, (3) Trouw aan jezelf, (4) ‘Ja’ zeggen, en (5) Purpose in het alledaagse. Over het laatste principe om engagement in actie om te zetten zegt Sylvie Irzi nog: “We hoeven niet altijd een project op grote schaal uit te rollen, het kan ook net een kleine actie zijn”. Alle kleine beetjes tellen.

Purpose is ieders verantwoordelijkheid”, zegt Sylvie Irzi over de rol die alle medewerkers in een bedrijf spelen. “Je moet ervoor zorgen dat je cultuur juist zit en dat je waarden de juiste waarden zijn.”

“Wij zijn echt geen commodity. We zijn de backbone van een groot stuk van onze economie en van ons welzijn als individu” – Sylvie Irzi (Telenet)

Ondertussen heeft Telenet al heel wat geëngageerde projecten achter de kiezen. Zo is er bijvoorbeeld Telenet Essential Internet, waarmee Telenet basisinternet biedt aan kwetsbare huishoudens aan een prijs van 5 of 10 euro.

Ze zijn bij Telenet ook bezig met het wegwerken van de digital divide. Sylvie Irzi doet daarbij een warme oproep aan alle bedrijven die een stapel ongebruikte laptops of desktops hebben staan om haar te contacteren (bekijk de LinkedIn van Sylvie Irzi). De ongebruikte devices kunnen worden opgehaald zodat Telenet ze kan refurbishen om aan te bieden aan kwetsbare huishoudens.

Een ander mooi voorbeeld is PANNA, de online fictiereeks over voetballende tieners. Via deze serie zet Telenet mee in op zichtbaarheid voor vrouwen en meisjes in sport, want hoe meer het getoond wordt, hoe emanciperender het werkt voor kijkers. Als je als kijker kan zien wat je kan doen of zijn,  wordt de stap naar zelf ondernemen stukken kleiner.

Maar wat je ook doet in je bedrijf om engagement te tonen, meest van al, herinnert Sylvie Irzi ons eraan, moet je “actie ondernemen vanuit bescheidenheid”.