De 9de editie van de Belgian Corporate Communication Summit, georganiseerd door C Square, bracht op 21 november toonaangevende experts en professionals uit de communicatiesector samen. De Belgische federatie van corporate communicatieprofessionals bood een platform voor kennisdeling en discussie over de meest urgente uitdagingen en trends in communicatie, waaronder generatiekloven, digitalisering en polarisatie.
Herman Konings, gerenommeerd trendwatcher en expert in consumentenpsychologie, trapte de avond af met een inspirerende keynote. Hij belichtte hoe verschillende generaties, waaronder Gen Z en de aankomende Gen Alpha, invloed uitoefenen op communicatie en hoe organisaties hun aanpak hierop kunnen afstemmen. Julien De Wit, auteur en vertegenwoordiger van Gen Z, benadrukte daarbij dat authenticiteit en oprechtheid van de boodschap dé kernwaarden zijn in hedendaagse communicatie, vooral bij jongere doelgroepen, waar bedrijven op moeten inspelen in hun communicatie en employer branding. Gen Alpha werd door Konings omschreven als de ultieme digi-generatie die Gen Z opvolgt, en waarbij het sociale contact nog extremer zal toegespitst worden op de digitale wereld. Een uitdaging komt eraan!
C Square vicevoorzitter Eveline De Ridder presenteerde de resultaten van de jaarlijkse AI-bevraging van de federatie, over de impact van AI in de communicatiesector. Ze illustreerde praktische toepassingen en wees op de grote zelfzekerheid van communicatieprofessionals die de opkomst van AI volledig omarmen en geen enkele angst blijken te hebben voor jobverlies. C Square deelde mee ook in 2025 volop in te zetten op een opleidingsprogramma dat communicatiespecialisten ondersteunt bij het effectief inzetten van AI.
Een van de hoogtepunten van de avond was het interactieve panelgesprek over activisme en polarisatie in de samenleving en hoe dit een impact heeft op communicatie. Het panel, bestaande uit Marielle Rogie (Brussels Airport Company), Colas Van Moorsel (IHECS), Isabella Lenarduzzi (Jump) en Joeri Thijs (Greenpeace), debatteerde over het idee dat activisten niet zozeer onruststokers zijn, dan wel visionairs die maatschappelijke veranderingen voorspellen. Hun discussies boden waardevolle inzichten voor professionals die werken in een steeds complexere communicatieomgeving.
Veerle Van Mierlo, voorzitter van C Square: “We hebben een kompas willen aanreiken aan de corporate communicatieprofessionals om te navigeren doorheen de grote trends en vernieuwingen. Onze superpower zit in het blijven bijstellen van onze antennes en op de juiste manier om te gaan met de veranderingen. Het was een bijzonder leerrijke avond. Met C Square zorgen we dat we een dergelijk programma blijven aanbieden en dat we ook Gen Z geboeid houden.”