Roularta ziet omzet dalen en maakt netto 1,4 miljoen euro verlies in eerste jaarhelft

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta heeft in de eerste jaarhelft netto 1,4 miljoen euro verlies gemaakt. De impact van de pandemie is “goed voelbaar”, zegt het beursgenoteerde bedrijf in een mededeling over zijn halfjaarresultaten. Waar het in de eerste zes maanden van 2019 nog 3,8 miljoen euro winst kon maken, was er dit jaar een verlies van 1,4 miljoen euro. Ook het operationele resultaat (ebit) ging 1,55 miljoen euro in het rood.

De omzet daalde van 147,9 miljoen euro tot 120,6 miljoen euro, een daling met 18,5 procent. Roularta rekent dat 20,6 miljoen euro van het omzetverlies gelinkt is aan corona. Vooral de inkomsten uit reclame zijn weggesmolten met een daling van 35,5 procent tegenover vorig jaar.

De gratis bladen van de groep, Deze Week en De Zondag, verschenen een tijd niet. De reclameomzet van die bladen daalde met 48,8 procent. Maar ook de advertenties in kranten (-19,3 procent), in magazines (-25,4 procent) en op websites (-23,9 procent) brachten minder op.

Roularta wist dat deels te compenseren met een hogere abonnementenverkoop. Tegenover dezelfde periode vorig jaar lagen de abonnementeninkomsten 2,9 miljoen euro hoger. Roularta geeft onder meer Knack, Sport Voetbal Magazine, Flair, Libelle en Feeling uit, en heeft ook een belang van 50 procent in de kranten De Tijd en L’Echo. “Kwalitatieve journalistiek beantwoordt meer dan ooit aan de behoeften in onzekere tijden”, klinkt het.

Over de komende maanden blijft Roularta op de vlakte. In een scenario zonder tweede coronagolf zouden de abonnementeninkomsten positief blijven. De reclameomzet blijft “substantieel lager en zeer volatiel voor de printactiviteiten, audiovisuele media en internetactiviteiten.” Voor het overige is er “onvoldoende visibiliteit” voor een verdere prognose.