RMB en Space testen cookievrije oplossing

FacebookTwitterLinkedIn

Het verwijderen van third-party cookies mag dan wel uitgesteld zijn tot 2023, RMB voert een DMP-verandering uit om cookievrije campagnes te kunnen aanbieden. Space zal, via zijn klant Samsung, als eerste de contextuele targeting testen.

Het verdwijnen van de third-party cookies in 2023 is voor RMB en zijn Data & Insights-team VIBE een kans om targeted advertising heruit te vinden via zogenaamde cookieless oplossingen. Na een succesvolle Proof Of Concept besliste RMB om door te gaan met 1plusX. De Zwitserse hybride oplossing tussen DMP en CDP biedt veel voordelen en is ook GDPR-compliant.

Om te beginnen kan je met 1plusX internetgebruikers vanaf hun eerste bezoek in real time targeten, waardoor het bereik vergroot. Het platform maakt het mogelijk om de gegevens die aan een gebruiker gekoppeld zijn te verzamelen en te activeren door in real time en automatisch de beschikbare ID te kiezen die wordt ondersteund door de omgeving en browser. Als er geen ID beschikbaar of gekoppeld is aan de gebruiker, zoals het geval is bij een eerste bezoek of wanneer de webbezoeker geen toestemming gaf, wordt de activering contextueel.

Verder wordt dankzij geavanceerde learning machine-technologie contextuele targeting zonder cookie (door trefwoorden en semantiek) mogelijk gemaakt. Dit verhoogt de relevantie en verbetert de gebruikerservaring. Last but not least is de voorspellende analyse van het profiel een manier om in contact te komen met nieuwe gebruikers.

De RMB-klanten Space en Samsung, die de marktontwikkelingen op de voet volgen en openstaan voor nieuwe reclametechnieken, besloten om deze innovatieve oplossing te testen. Op 3 augustus 2021 ging voor de regie zo de eerste cookievrije contextuele campagne van start: een online videocampagne op de RMB RON-inventaris voor de Samsung Bespoke-koelkasten.

Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights (VIBE) bij RMB licht de voordelen van de 1plusX-oplossing toe: “De hybride aanpak van 1plusX is een degelijk alternatief voor de third-party cookies en geeft ons de mogelijkheid de content en first-party data assets van onze mediapartners op te waarderen, en bovendien een betere klantervaring te bieden“.

Jonathan Jacoby, Digital Transformation Director bij Space benadrukt de noodzaak om te anticiperen: “Voor onze experten is het essentieel om, vandaag al, de verschillende cookievrije oplossingen te testen. Die zorgen ervoor dat ze niet geblokkeerd raken in hun aankoop omdat morgen de third-party cookies verdwijnen. Het verlies van deze third-party cookies mag dan wel uitgesteld zijn, toch is het nu duidelijk dat dit een flinke impact zal hebben op het werk van de bureaus én op de vrijheid van handelen van de marketeers“.

Bart Van Nieuwenhuyse, Media & Advertising Manager bij Samsung, besluit: “Even though the planned removal of 3rd party cookies has been postponed, we are happy to start testing alternatives, so we will be ready when needed. We are happy RMB is driving this innovation with us, and hope this can result in a futureproof alternative within digital advertising”.