RMB en delaware stappen in kapitaal van Balnz

FacebookLinkedIn

RMB blijft zich inzetten om initiatieven te ondersteunen die stroken met zijn duurzaamheidsstrategie. In 2023 sloot de regie al een partnership met Balnz, de app die jongeren aanmoedigt om de schermtijd op hun smartphone te beperken. Deze week schakelde RMB een tandje hoger door te participeren in het kapitaal van de jonge start-up, die kan rekenen op ondersteuning van ‘Ventures by delaware’, het investeringsfonds van de delaware Group.

Overmatig schermgebruik inperken

Jongeren brengen gemiddeld zes uur per dag door op hun smartphone. Dat is dus 15 jaar van hun leven! Het is echter bewezen dat het excessieve gebruik van schermen en bij uitbreiding van sociale media, schadelijke gevolgen heeft voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van – vooral jongere – smartphonegebruikers.

Balnz, een mobiele app die ontwikkeld werd door Sebastien Haas, is een oplossing die jongeren – via gamification of speeltechnieken – zelf verantwoordelijk wil maken voor hun schermtijd. De app is gebaseerd op een beloningsmechanisme om een langdurige motivatie in stand te houden en een gedragsverandering te genereren die smartphoneverslaving tegengaat.

Eerste partnership met RMB in 2023

Toen de tool werd ontwikkeld, besloot RMB om Balnz te ondersteunen bij het genereren van inkomsten met de applicatie. Het businessmodel houdt immers in dat er partners worden opgenomen in de rewards-catalogus. Interessant voor de adverteerders is dat ze zichtbaarheid krijgen in de app. Daarnaast kunnen ze zich ook associëren met een zeer belangrijke maatschappelijke aanpak van de universele schermtijdproblematiek.

Voor een nationale mediaregie is het van cruciaal belang dat ze adverteerders alternatieven voor traditionele media en innovatieve oplossingen biedt die stroken met hun duurzaamheidsinzet“, verklaart Yves Gérard, CEO van RMB.

Fondsenwerving voor de lancering

Nadat RMB Balnz heeft geholpen om een haalbaar model te definiëren, en ondanks een wereldwijde onzekere economische context, ondersteunt de regie nu ook de feitelijke lancering van de app, door te participeren in het kapitaal van de Brusselse start-up.

Ook Ventures by delaware, het investeringsfonds van de delaware Group – een belangrijke wereldspeler op het gebied van digitale transformatie en de inzet van ICT solutions – was gewonnen het Balnz-project en de maatschappelijke kwesties waarvoor het zich inzet. “Het Balnz-project is niet enkel een strategische participatie in een project met hoog potentieel, het strookt ook met onze investeringsstrategie voor de (gezondheids)zorg- en welzijnssector“, verklaart Michaël Penninckx, Partner bij Ventures by delaware.

Deze fondsenwerving is een zeer symbolische stap in het Balnz-project, omdat er – afgezien van de financiële overwegingen – een echte samenhang is in de meerwaarde van RMB voor de media-uitdagingen en van Ventures by delaware voor de technologische uitdagingen. We benaderen een B2C-markt met een unieke oplossing en hoge aanschaffingskosten. Het is dan ook zeer belangrijk dat er een evenwichtige investeringskeuze wordt gemaakt tussen marketing, ontwikkelingen en middelen om de goedkeuring, het gebruik en het behoud van gebruikers in de app te garanderen“, legt Sebastien Haas, oprichter van Balnz uit.