Met de opkomst van nieuwe marketingvormen en de invloed van sociale media op jongeren versterkt de Raad voor Reclame, samen met de alcoholsector, zijn engagement. De nieuwe conventie markeert enkele belangrijke mijlpalen: een verbod op alcoholreclame op TikTok en Snapchat, strengere beperkingen rond scholen, een nieuwe slogan en strengere regels voor influencers.
Deze maatregelen gaan in op 1 januari 2025 en zijn gericht op de bescherming van jongeren en het reguleren van communicatie voor een verantwoord alcoholgebruik.
Ontdek hieronder de belangrijkste wijzigingen in het convenant:
Geen personages jonger dan 25 jaar
De vorige conventie verbood in algemene zin het afbeelden van minderjarigen of personen die minderjarig lijken in reclame. Deze regel is nu specifieker: de personen die in alcoholreclame voorkomen, moeten minstens 25 jaar oud zijn of lijken te zijn. Bovendien is het verboden om reclame voor alcohol te maken op media die zich voornamelijk richten op jongeren.
Geen elementen die populair zijn bij minderjarigen
Reclame mag geen gebruik maken van elementen die tot de ‘jongerencultuur’ behoren. Dit was al het geval, maar de nieuwe conventie verduidelijkt deze regel. Er wordt specifiek gelet op personages uit films en series, artiesten, muziek, influencers, afbeeldingen en beweringen die vooral deel uitmaken van de jongerencultuur. Deze mogen niet worden gebruikt in reclame voor alcoholhoudende dranken.
30%-regel voor media en vertoningen
Het is verboden om reclame voor alcohol te tonen op media of bij vertoningen waarvan het publiek voor minstens 30% uit minderjarigen bestaat. Als de leeftijdsverdeling van het publiek moeilijk te bepalen is, kunnen andere criteria in overweging worden genomen, zoals de algemene indruk van de communicatie (aantrekkelijkheid voor minderjarigen), het taalgebruik, de vormgeving, animaties, spellen en speelse activiteiten.
Bescherming op sociale media en regels voor influencers
Minderjarigen mogen niet in aanraking komen met alcoholreclame op sociale media. Adverteerders moeten technieken en hulpmiddelen gebruiken om te voorkomen dat minderjarigen deze reclame te zien krijgen. Indien een platform dergelijke leeftijdsfilters niet aanbiedt, is het verboden om op dat platform alcoholreclame te verspreiden. Alcoholreclame wordt verboden op TikTok en Snapchat omdat deze platformen niet kunnen aantonen dat hun publiek voor minstens 70% uit volwassenen bestaat.
Wat betreft influencers: zij die gesponsord worden door alcoholmerken moeten maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de inhoud die zij creëren niet toegankelijk is voor minderjarigen. Bovendien moeten influencers minstens 25 jaar oud zijn en ook zo lijken.
Verbod op buitenreclame binnen 150 meter van scholen
Deze nieuwe regel stelt dat reclame voor alcoholhoudende dranken verboden is binnen een straal van 150 meter rond scholen. Dit geldt voor billboards, affiches en reclame in bushokjes, op gebouwen of digitale schermen.
Waarschuwing prominenter aanwezig
Vanaf nu geeft alcoholreclame steevast een nieuwe slagzin mee: “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid“. Deze waarschuwing moet duidelijker zichtbaar en hoorbaar zijn, ongeacht het medium. Bijvoorbeeld: in geschreven media moet de waarschuwing omkaderd worden en over de volledige breedte van de advertentieruimte worden geplaatst, met een lettergrootte die tweemaal groter is dan voorheen. Op televisie en in bioscopen moet de melding over de volledige breedte van het scherm zichtbaar zijn gedurende de volledige duur van de advertentie. Voor radio moet de slogan altijd worden vermeld, ook bij spots die korter zijn dan 10 seconden, wat eerder niet het geval was.
Met deze versterking van de richtlijnen tonen de actoren van de sector van alcoholhoudende dranken hun bereidheid om actief bij te dragen aan verantwoord alcoholgebruik, terwijl ze de impact van hun campagnes op jongeren zoveel mogelijk beperken.
Raadpleeg hier de volledige conventie inzake reclame en marketing van alcoholhoudende dranken.
Bron: www.ubabelgium.be.