Resultaten CIM radio golf 2016-2: Qmusic en Radio 1 sterkste stijgers (Noorden), voor het Zuiden is dat Radio Nostalgie

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft op 18 augustus 2016 de luistercijfers voor de radio`s (W2016-2) bekendgemaakt. Deze resultaten bestrijken de periode van 26 maart tot en met 25 juni 2016.

 

Noorden

 

Radio 2 blijft in Vlaanderen ruim de grootste radiozender met 27,86 procent marktaandeel.
Qmusic zet een mooi resultaat neer en groeit door op 12+ naar 13,4% (vs 11,7% in vorige golf) en wordt daarmee de tweede grootste radiozender in Vlaanderen.

Studio Brussel daalt met iets meer dan 1 procentpunt tot 13,05%. MNM verstevigt haar positie en behaalt 10,53 procent marktaandeel. Het hoogste cijfer sinds heel lang. Ook Radio 1 gaat stevig vooruit en komt op 9,38 procent. Het behaalt hiermee ook het hoogste cijfer in meer dan 4 jaar. Joe haalt 7,8% op 12+, een licht verlies na het recordcijfer van vorige golf. Het marktaandeel van Nostalgie, de derde landelijke, commerciële zender, blijft stabiel op 5,9 pct. Ook het marktaandeel van Klara blijft nagenoeg onveranderd op 2,4 pct.

 

Het marktaandeel van alle VRT-netten komt in totaal op 63,48%. Het totale aandeel van de MEDIALAAN Radio`s groeit tot 21,15%.

 

Zuiden

 

Radio Contact verstevigt haar positie en komt tot bijna 16 procent marktaandeel. Bel RTL blijft de 2de grootste met 14,56%. VivaCité gaat lichtjes achteruit en komt op 14,09 pct. Radio Nostalgie stijgt door en komt op 12,74 procent. Dit is de beste score sinds de golf 2014-3.

Classic 21 blijft stabiel met 8,65%. NRJ daalt naar 6,57 procent. Na een negatieve groei tijdens de vorige wave kennen La Première en Fun Radio een stevige stijging tot respectievelijk 6,47% en 3,07%. Pure FM, Musiq`3 en Mint blijven stabiel. DH Radio komt tot bij 1% en Chérie FM toont ook positieve cijfers.

 

Het aandeel van de RTBF-netten wordt 33,9%.