Analyse CIM Radio golf 2016-2 door VAR

FacebookTwitterLinkedIn

Meer dan 3 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar 1 van de 5 radiozenders van VRT. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor de radiomarkt die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vandaag bekend heeft gemaakt.

 

Radio 1 speelde volop zijn rol als nieuws- en informatiezender en ziet zijn marktaandeel stijgen van 6,6% naar 9,4% in een jaar tijd. De zender haalt met 728.000 luisteraars per dag zijn hoogste bereik in 10 jaar.

 

Nethoofd Filip Pletinckx: “Onze luisteraars waarderen ons dagelijks nieuws- en duidingsaanbod dat we afhankelijk van de actualiteit versterken met extra uitzendingen, die er vaak geweest zijn in deze nieuwsrijke en onzekere periode. Ook Studio France met de live verslaggeving rond het EK voetbal viel in de smaak. En uit de vele reacties van luisteraars op de eerste editie van de Classics 1000 bleek dat we ook muzikaal een gevoelige snaar raakten”.

 

Radio 2 blijft met 27,9% uitgesproken marktleider als ‘de grootste familie van Vlaanderen’. Met 13,1% blijft ook Studio Brussel een sterke koers varen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar gaat de zender erop vooruit.

 

Klassieke muziekzender Klara ziet zijn marktaandeel nu al enkele metingen op rij verder stijgen naar 2,4%.

 

MNM tenslotte groeit naar een marktaandeel van 10,5% en is bovendien marktleider bij 12-24 jarigen.

 

Een mooi resultaat vindt nethoofd Rino Ver Eecke: “Jonge luisteraars vinden nog meer de weg naar MNM, en acties als De Strafste School en Marathonradio zijn uitgegroeid tot sterkhouders die echt impact hebben in het leven van jongeren” (Impactsonderzoek Marathonradio; Gfk, VRT studiedienst).